båt

Gründerpar: Helene Evensen og Håkon Mathiesen startet oppstarten sammen i fjor.

Henter penger for andre gang – mener de skiller seg fra konkurrenten som nylig gikk konkurs 

Båtdelingstjeneste planlegger ny emisjonsrunde på ti millioner for å utvide til Norden. 

Publisert Sist oppdatert

Til tross for konkurrentens konkurs i november lar Ship O'Hoi seg ikke skremme, og er nå i gang med en ny kapitalinnhentingsrunde for å utvide til Sverige i april. 

Det forteller gründerne bak båtdelingstjenesten, Håkon Mathiesen og Helene Evensen. 

Det var Finansavisen som omtalte saken først. 

Det var i mai i fjor paret lanserte plattformen – en slags Airbnb for båter. Siden da har plattformen fått 3000 brukere, 200 utleieobjekter og 2800 leietakere.

I forrige emisjonsrunde i august kom investeringsselskapet Movicle inn på eiersiden. Emisjonen var på 2,2 millioner. 

Nå er planen å hente ytterligere 10 millioner for utvidelse til Norden. 

– I 2025 sikter vi mot båtnasjoner i Europa, som Tyskland, Belgia, Nederland, Spania, Frankrike og Italia. Deretter skal vi se mot Australia, New Zealand og Canada, sier Mathiesen. 

Overfor Finansavisen uttrykker gründerparet at de ser et stort potensial for plattformen på tross av konkurrenten Krusers, som hadde en lignende forretningsmodell, konkurs i november i fjor. 

Mathiesen påpeker imidlertid at det er en del som skiller dem fra Kruser. 

Hos Ship O'Hoi kan nemlig hvem som helst leie og leie ut båter, mens hos Kruser kunne man kun leie Krusers egne båter. 

–Vi er rett og slett mer forbrukervennlige, sier Mathiesen til Finansavisen.