KARRIERE
Heydays bytter sjef
Etter drøyt to år gir Ida Bentsen seg som daglig leder i designbyrået Heydays. Erstatteren fant selskapet internt.
Ida Bentsen tok over sjefsrollen i Heydays da Mathias Haddal Hovet ga seg etter ti år i det som er blitt en yndling blant mange norske startups.
Drøyt to år senere gir Bentsen nå stafettpinnen videre, men blir værende i selskapet som «operations director». Erstatteren i toppjobben heter Sanda Zahirovic.
Hun ble ansatt i en nyopprettet stilling som strategisk direktør i Heydays i fjor, og har tidligere jobbet med kunder som Wikipedia, Snøhetta, Net-A-Porter, Google, Coca-Cola og Hennig Olsen.
I et intervju med Shifter i fjor høst gikk Zahirovic hardt ut og ba designbransjen ta et oppgjør med seg selv.
– Vi lever i en veldig overveldende og støyende tid, og vi ser hvordan bevisste forbrukere ber om et skifte i hvordan merkevarer og teknologi formes, sa hun.
I en pressemelding sier medeierne Thomas Lein og nevnte Ida Bentsen at de ser et stort skifte i markedet, spesielt internasjonalt.
– Da Sanda kom inn i byrået i høst som en komet med en enorm drivkraft og skaperglede, var vi i støpeskjeen av vår nye visjon. Erfaringene og kunnskapen hennes har rigget oss så vi kan gjennomføre ambisjonene våre for selskapet. Hun er rett person til å ta Heydays til neste kapittel og iverksette våre felles tanker for fremtiden, sier de.
Heydays har i dag 18 ansatte. Selskapet ble etablert i 2008 og er et selvstendig designstudio der alle eiere er aktive i bedriften. I fjor lanserte de nytt design for blant annet de norske selskapene Amedia, Carrot, Huddly og Kron, og har også Facebook, NRK og Panasonic på kundelisten.