fintech

Pricerunners administrerende direktør Mikael Lindahl

Klarna-selskap saksøker Google for 2,1 milliarder euro

– Vi er klare for mange års kamp, sier sjefen i den svenske prissammenligningstjenesten. Google svarer at de ser frem til å forsvare sin sak.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er beredt på at dette vil ta veldig lang tid, sannsynligvis flere år. Vi har sikret oss ekstern finansiering, som vil kunne dekke hundretalls millioner i omkostninger og har forsikret oss mot tap om det mot all formodning skulle gå i den retningen, sier Pricerunners administrerende direktør Mikael Lindahl til svenske Dagens Industris tv-kanal Di tv.

– Vi er klare for mange års kamp, sier han.

Ifølge PriceRunner er søksmålet en konsekvens av at EU-kommisjonen har dømt Google for brudd på EUs konkurranselovgivning ved å manipulere søkeresultatene til fordel for sin egen produkt- og prissammenligningstjeneste.

Ved å gjøre det har Google skadet europeiske forbrukere som betaler overpriset når de handler på nettet, samt Pricerunner og andre prissammenligningstjenester.

Det skriver Dagens.no

Etter hvert som Google fortsetter å misbruke sin posisjon, vil det endelige beløpet sannsynligvis være mye høyere, sier PriceRunner i en pressemelding.

«Selvfølgelig ønsker vi å bli kompensert for skaden Google har forårsaket oss over mange år, men vi ser også søksmålet som en kamp for forbrukerne, som har lidd stor skade gjennom Googles brudd på konkurranseloven i 14 år, et problem som fortsetter her og nå, sier Mikael Lindahl, direktør for Pricerunner, og legger til:

– Vi har møtt EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager og teamet hennes flere ganger, og har understreket at det også handler om overlevelse for mange europeiske gründere og tech-oppstartsbedrifter. Hvis amerikanske teknologigiganter kan gjøre som de vil og manipulere markedet, vil konsekvensene være at mange teknologiselskaper i Europa blir rammet. Dette gjelder også mange andre selskaper i bransjer enn produkt- og prissammenligninger, som er fokus for dette konkrete tilfellet.

– Ser frem til å forsvare vår sak

I en kommentar sendt på e-post til Shifter svarer direktør for CSS Shopping Ads program i Google, Frederic Abrard, at de endringene som Google gjorde i systemet for shopping-annonser i 2017 skaper vekst og jobber for et hundretalls prissammenligningstjenester med mer enn 800 ulike sider i Europa.

– Systemet er dessuten underlagt løpende tilsyn av EU-kommisjonen og eksterne eksperter. Pricerunner har valgt å ikke bruke shopping-annonser på Google, og har kanskje derfor ikke sett de samme gode resultatene som andre.

– Vi ser frem til å forsvare vår sak for domstolen.

RETTELSE: I en tidligere versjon av denne saken ble 16 milliarder danske kroner oversatt til 16 milliarder dollar. Det beklager vi.