Klesoppstart med nytt bærekraft-samarbeid

AWAN og Sustie med nytt samarbeid som skal bidra til å redusere fotavtrykket til klesindustrien. 

Publisert

Det norske klesmerket AWAN og den digitale bærekraftsplattformen Sustie lanserer samarbeid for å fjerne det estimerte fotavtrykket for hvert plagg som selges.

Det melder selskapene i en felles pressemelding onsdag. 

Gjennom samarbeidet kan kundene til AWAN dermed nå kalkulere CO2-avtrykket til hvert eneste kjøp, samt fjerne samme mengde CO2 med sertifiserte samarbeidspartnere, forteller AWAN-gründer Anette M. Dimmen.

Ifølge AWAN-gründer Anette M. Dimmen blir de med det den første klesaktøren i Norge som tilbyr en slik løsning. 

– AWAN har alltid hatt fokus på innovasjon og radikal bærekraft, og vi har bygget vårt selskap etter sirkulære prinsipper i alle ledd av verdikjeden. Vårt mål er å bevise at et klesmerke kan skalere opp «på riktig måte» med minimal skade på miljøet, sier Dimmen

Både AWAN og Sustie er norske selskaper og holder til i Oslo. 

– Vi er veldig stolte av å samarbeide med AWAN og gründer Anette. AWAN er et blueprint på hvordan moteindustrien kan se ut, og vi deler samme visjon for bransjen. Helt avhengig av nye løsninger for å drive bransjen mot Paris-avtalen, sier Jon Handeland, en av Sustie-grunnlggerne. 

AWAN (kort for As We Are Now) er et norskt nettbasert DTC-klesmerke (direkte til kunden) som ønsker å utfordre fast fashion og den tradisjonelle kategoriseringen av klær for kvinner. Selskapet ble opprettet i 2018. 

Sustie har utviklet et API for å regne ut karbonavtrykk for tekstiler.