SOSIALE MEDIER
Linkedin dropper Kina-satsing, 716 mister jobben
En selvstendig kinsesisk jobb-app under Linkedin-paraplyen legges ned.
Det sosiale mediet myntet på yrkesaktive og ledere har i halvannet år forsøkt å stable på bena en egen app for lokale jobber i Kina, under navnet InCareer.
Nå dropper Linkedin satsingen og gjennomfører en større endring i både Kina-strategien og den øvrige globale organisasjonen.
Det medfører at 716 stillinger forsvinner, bekrefter selskapets administrerende direktør Ryan Roslanky i et åpent brev (ekstern lenke).
Noe av årsaken til nedleggelsen av InCareer er ifølge brevet «voldsom konkurranse og et utfordrende makroøkonomisk klima».
I samme brev skriver Roslanky at selskapet også vil opprette 250 nye, primært innen salg- og kundesegmentet.
Linkedin er dermed den seneste i rekken av store selskaper innen teknologi og sosiale medier som varsler store jobbkutt. Fra før har selskaper som Facebook, Twitter, Google og Amazon gjort det samme. Eieren av Linkedin, Microsoft, har tidligere varslet at de skal kutte fem prosent av staben - tilsvarende 10.000 stillinger.