Shifters Tipskalender
Luke 21: Kristian Solheim mener man bør være selektiv til hva man leser
I dagens luke er det den tidligere sjefen for Cutters som kommer med sine beste tips.
Så langt har 20 gründere delt sine beste råd i Shifters tipskalender i dagene før julaften. I dag er det tidligere Cutters-gründer Kristian Solheim som står for tur.
Se oversikt nederst!
Tidligere i sommer ble det kjent at han skulle gi seg som administrerende direktør i frisør-kjeden.
Solheim har likevel noen råd til andre som han ønsker å dele:
– Den kjente legen og statistikeren Hans Rosling utgav en fantastisk bok tilbake i 2018 med navnet «Factfulness». I boken kunne en lese om eksperimenter som var blitt gjort på mennesker og sjimpanser. Begge hadde svart på en rekke «multiple choice»-spørsmål (flervalgs-spørsmål) om verdensbildet. Til min store overraskelse var sjimpansene best. Ettersom sjimpanser ikke kan lese, betyr det at svarene deres er random. Likevel scoret de i snitt bedre enn mennesker.
– Med andre ord betyr det at mennesker har et forvrengt bilde av verden, noe som i stor grad er skapt av media.
– Jeg bestemte meg for å prøve en uke uten nyheter. Det var en absurd ting å gjøre. På dette tidspunktet brukte jeg som mange andre flere timer om dagen på nyheter. I tillegg hørte jeg på podcaster med nyheter når jeg gikk til og fra kontoret, fikk opp nyheter på Facebook og LinkedIn, samt flatene og skjermene med nyheter ute på gaten. Nå kuttet jeg ut alt.
– Da uken var over var det så utrolig digg at jeg bestemte meg for å fortsette. I dag har det gått over fem år uten mainstream media og det føles helt fantastisk.
– Jeg har fått et mye mer positivt bilde av verden, et bilde som stemmer bedre overens med virkeligheten. Jeg sparer ekstremt mye tid på å ikke lese nyheter.
– Test selv. Erstatt «mainsteam media» (massemediene) med bøker, utvalgte podcaster og litteratur du kan lære av som tar deg nærmere målene dine. Hvis du er som meg blir det kanskje det diggeste som har skjedd deg på lang tid.
Luke 1: Ulrikke Lien (Sensorita)
Luke 2: Kristian Ellertsen (&Hamlet)
Luke 3: Christer Nordvik (Fotmob)
Luke 4: Johan Haugstad (Ember)
Luke 5: Hege Tokerud (Aiba)
Luke 6: Anjali Bhatnagar (Tørn)
Luke 7: Merete Nygaard (Lawbiotics/Lexolve)
Luke 8: Trond Kittelsen (Sevensix)
Luke 9: Kris Riise (Uloc)
Luke 10: Marie Steinfjell (Sulacare)
Luke 11: Trond Haugå (Wepost)
Luke 12: Anne Emilie Fosse (Knit¬e)
Luke 13: Heidi Andreassen (Testnor)
Luke 14: Christian Dahl Nielsen (Bev/art)
Luke 15: Masoud Younesi (Pond)
Luke 16: Vilde Regine Tellnes (Healthy Eats)
Luke 17: Joakim Søgård (Tequs)
Luke 18: Andreas Thorsheim (Otovo)
Luke 19: Kim Iversen (Zendera)
Luke 20: Mariann Solaas (Matfra)