Sosiale medier
Metas nye mikrobloggplattform, Threads, stjeler brukere fra Twitter
Twitter-trafikken skal være 11 prosent lavere enn på samme tid i fjor, ifølge måletjeneste.
Meta Platforms, tidligere kjent som Facebook, lanserte nylig sin mikrobloggplattform, Threads.
Ifølge Meta-grunnlegger Mark Zuckerberg, har den nye plattformen allerede nådd 100 millioner registreringer mindre enn en uke etter lansering.
Samtidig har Twitter-trafikken falt, noe som kan tyde på at brukerne foretrekker Threads framfor å jonglere mellom de to plattformene.
Det melder Wall Street Journal.
Begge produktene har lik funksjonalitet og fokus, og lar brukerne dele korte tekstinnlegg samt bilder og videoer. En viktig forskjell er at for å bli medlem på Threads, må man ha en konto på Instagram, som er eid av Meta, og har over 2 milliarder brukere per måned.
Nettstedstrafikken til Twitter falt med 5 prosent de første to dagene etter at Threads ble fullt tilgjengelig, sammenlignet med de samme to dagene uken før, ifølge SimilarWeb, som sporer online aktivitet. Trafikken var ned 11 prosent år for år.
Zuckerberg uttalte på Threads at de 100 millioner registreringene kom fra hovedsaklig fra organisk etterspørsel.
Trådene har intensivert det lange rivalforholdet mellom Zuckerberg og Twitters eier, Elon Musk.
Etter at Musk kjøpte Twitter i oktober og privatiserte det, har Twitter gjennomgått en rekke endringer, blant annet innføring av brukeravgift for identitetsverifisering og begrensninger på hvor mange tweets brukerne kan se uten forvarsel.
– Om de faktisk blir engasjerte brukere eller ikke, vil det ta en stund å vite, uttalte Evercore ISI-analytiker Mark Mahaney til avisen.
Han peker på at Threads kan få en fordel over Twitter gitt Metas styrke innen annonsering.
Saken er laget av ChatGPT og desket av Shifters redaksjon.