oppkjøp

Elon Musk har brukt mye gjeld for å finansiere Twitter-oppkjøpet.

Musks tikkende gjeldsbombe i Twitter kan gå av i januar

Må finne kapital til første avdrag på gjelden innen to uker.

Publisert

Elon Musk står overfor en stor utfordring når det kommer til Twitter-oppkjøpet, ettersom han nå må ta stilling til selskapets massive gjeldsbyrde, som kan føre til alt fra konkursprosesser til enda mer kostbare salg av Tesla-aksjer.

Det hevder Financial Times som har snakket med tre personer nært knyttet til oppkjøpet av Twitter.

Avisen kilder har sagt at den første avdragsbetalingen som er relatert til $13 milliarder av gjelden han brukte for å finansiere oppkjøpet, kan være påkrevd så tidlig som i slutten av januar.

Denne gjelden betyr at selskapet må betale rundt $1,5 milliarder i årlige rentebetalinger.

Tesla- og SpaceX-sjefen finansierte den 44 milliarder dollar store avtalen i oktober ved å sikre gjelden fra en syndikat av banker ledet av Morgan Stanley, Bank of America, Barclays og Mitsubishi.

Gjelden er holdt av Twitter på et konsernnivå, uten personlig garanti fra Musk.

Siden oppkjøpet har Musk jobbet hardt for å kutte kostnader, som å si opp halvparten av selskapets ansatte, samtidig som han har søkt nye inntektskilder, som å lansere selskapets Twitter Blue abonnements-tjeneste.

Selskapets alvorlige økonomiske situasjon - det tapte $221 millioner i 2021 før oppkjøpet, og Musk har sagt at inntektene har gått ned siden - har ført til at den nye eieren jevnlig har nevnt at selskapet kan havne i konkurs.

Hvordan Musk håndterer den forestående rentebetalingen er en avgjørende test på hans lederskap for Twitter, som så langt har vært preget av kaotisk ledelse som har svekket forholdet til selskapets korporative annonsører.

«Dette selskapet er som om du er i et fly som flyr mot bakken i høy hastighet med motorene i brann og kontrollene som ikke fungerer», uttalte Musk forrige måned.

Hvis Twitter ikke gjør sin første rentebetaling, vil det ifølge FT bli medlem av en liten, men notorisk gruppe av selskaper som kalles NCAA av obligasjonsmeglere - en forkortelse for «ingen kupong i det hele tatt» - som inkluderer den amerikanske bilutleiefirmaet Hertz og det tyske betalingsselskapet Wirecard.

(Saken er laget med ChatGPT og desket av Shifters redaksjon).