OMBRUK

Fra høyre: Sondre Selbæk i Tings. Også avbildet er utvikler Alexander Gustavsen.

Nå gjør disse gründerne det enklere å fikse og selge din gamle Iphone

Startupen Tings flytter roteskuffa opp i skyen. Nå har de inngått et nytt samarbeid med Eplehuset.

Publisert Sist oppdatert

Appen Tings gir deg en slags digital bod, hvor du kan registrere alle ting du eier og hvorvidt de brukes, samt hvilken stand de er i. På toppen av dette tilbys tjenester som reparasjon og salg gjennom ulike partnere.

Nå har gründerne Sondre Selbæk og Andreas Solbakken inngått et nytt samarbeid med Eplehuset. I praksis skal elektronikkforhandlerens tjenester innen reparasjon og bruktsalg pushes gjennom appen.

– I samarbeid med Tings kan vi gjøre tjenestene vi allerede har enda mer tilgjengelig for kundene våre, samtidig som at vi gleder oss til å utforske nye ideer i fremtiden, sier Espen Berger, administrerende direktør i Eplehuset.

– Bærekraft begynner å bli en selvfølge og kunder forventer nå at butikkene hjelper de å ta vare på tingene sine. Som butikk kan man se på dette som en utfordring eller som en stor ny mulighet, sier gründer Selbæk.

Fra før samarbeider Tings med merkevarer som Fjällräven, Anton Sport og Ikea, blant andre.

Gründerduoen Selbæk og Solbakken har lenge jobbet med ulike innovative prosjekter, og drev startup-studioet Railway sammen.

Tidligere i år la de imidlertid ned de andre prosjektene som var på gang, for å satse helt og holdent på Tings - som tidligere het Newcycle.

Noe av grunnen til at duoen mener Tings fortjener hele deres oppmerksomhet, er et nytt EU-direktiv om «right to repair», altså regelverk som skal tvinge produsenter til å gjøre det enklere for forbrukere å reparere produktene de har kjøpt, fremover å handle nytt. 

– Dette er noe som vil forplikte alle i varehandelen til å måtte levere løsninger for vedlikehold og reparasjon, har gründerne tidligere sagt til Shifter.

Selskapet oppgir nå at 70.000 ting er lastet opp i appen. Antallet brukere har passert 5000.