emisjoner
Norsk camping-tech får svensk konkurranse
Aldri før har det vært så populært å campe. I 2020 ble det i Norge registrert over 7,5 millioner overnattinger ved norske campingplasser. Nå henter det svenske tech-selskapet Acamp inn 2,5 millioner euro, som blant annet skal brukes på å gjøre campinglivet enklere i Norge.
Svenske Acamp ønsker med dette de nye investorene Spintop Ventures og LRF Ventures velkommen om bord, sammen med eksisterende eier Centripetal Capital i det som er den største investeringsrunden til startupen så langt.
De friske midlene skal brukes på å akselerere vekst og utvide virksomheten, blant annet til Norge.
Acamp har enkelt forklart tatt på seg oppgaven med å gjøre det enklere å utforske og bestille steder å campe. Løsningen og plattformen, som er et direkte resultat av frustrasjon rundt tradisjonelle campingplasser, gjør det mulig for privatpersoner og bedrifter å leie ut ubrukt mark til campere.
Løsningen er til forveksling lik den som leveres av norske Campanyon, startupen som nylig fikk Schibsted på eiersiden.
1000 norske campingplasser
Öjje Holt, gründer av Acamp, sier støtten fra de nye investorene skal brukes på å utvide tjenestens campersamfunn og utvide tilstedeværelsen til nye markeder.
– Det finnes mer enn 1000 campingplasser rundt i Norge som tilbyr plass til både telt, campingvogner og bobiler. Hvilket er bra. Samtidig vet jeg av egen erfaring at det ikke alltid er like enkelt å få en god plass, og at mange ønsker å campe mer privat. Det er nettopp dette vi gjør noe med. Alle med mark kan leie ut plass, og som camper kan du finne unike og private steder, sier han.
Spintop Ventures, som er et ledende nordisk VC-fond for startups, sier i en pressemelding at de ser et stort potensial i Acamp.
– Med grunnleggernes merittliste med å skalere oppstartsselskaper til globale organisasjoner, ser vi for oss at Acamp blir en game changer for campingplassbransjen, sier Isabel Nilson i Spintop Ventures.
Satser på bønder
Acamp ønsker også en annen ny og strategisk investor velkommen. LRF Ventures som er en del av den svenske bondeorganisasjonen The Federation of Swedish Farmers. Martin Alexandersson i LRF Ventures, sier de ser mange interessante synergier.
– Acamp kan tiltrekke seg verter og samtidig gi spennende muligheter for LRF sine mer enn 130.000 medlemmer ved å skape nye inntektsstrømmer gjennom å leie ut land, samt tilby sine produkter og tjenester til campere, sier han.
– Med sitt omfattende nettverk innen land- og skogbruk, vil LRF Venture være den perfekte partneren for å styrke den nordiske ekspansjonen, legger Öjje Holt til.
Bærekraftig turisme
Neste fase vil også inkludere en utvidelse av Clean Camping-initiativet som er utviklet i nært samarbeid med Håll Sverige Rent og dets søsterorganisasjoner i Norge og Danmark.
– Vi er begeistret over den økende populariteten og interessen for bærekraftig turisme, og er fullt ut forpliktet til å knytte mennesker til unike steder i naturen, avslutter Öjje Holt.