OPPKJØP
Norsk netthandelspesialist slukes av børsnotert oppkjøpsmaskin
ECIT legger til Kreatif i oppkjøpsporteføljen som nå teller over 140 selskaper.
ECIT AS har på få år bygd seg opp til å bli en betydelig aktør innen økonomi- og IT-tjenester. Det har i stor grad skjedd gjennom oppkjøp rundt om i Europa. Siden etableringen i 2013 har selskapet kjøpt over 140 selskaper, hvorav flere har fusjonert.
Det Oslo Børs-noterte selskapet sluker nå det Moss-baserte digitalbyrået Kreatif, som spesialiserer seg på netthandelsløsninger.
Kreatif ble startet i 2013 og har siden økt omsetningen jevnt og trutt. I 2021 var inntektene på 11,3 millioner kroner. Bunnlinjen var også sort, men resultatet har variert stort de seneste årene. Selskapet hadde ifølge Proff 10 ansatte i 2021.
ECIT har på sin side vokst til over 2.300 ansatte og omsatte for 862 millioner kroner i første kvartal alene.
Giganten med hovedkvarter på Fornebu kjøper nå 55,37 prosent av aksjene i Kreatif, og har sikret seg en opsjon på å kjøpe ytterligere 43 prosent. Ytterlige detaljer om prisen avsløres ikke, annet enn at transaksjonen gjøres opp ved en kombinasjon av penger og aksjer.
– Oppkjøpet styrker ECIT's kompetanse og kundedeleveranser innen digitale nettbaserte løsninger og netthandel. Vi er glade for å ønske Kreatifs kunder og ansatte velkommen til ECIT, sier Peter Lauring, administrerende direktør i ECIT, i en børsmelding.
Blant ECITs mange oppkjøp er det flere norske gründerselskaper, deriblant Travis og Autogear.
ECIT ble notert på Euronext Growth i Oslo under den heftigste børsbølgen i 2021. Selskapet hentet deretter 382 millioner kroner i en emisjon, til en prising på over tre milliarder kroner. Tyske Paradigm Capital og Varner Kapital var ankerinvestorer.
Mange har måttet tåle kraftig kursreduksjon siden den gang, så også ECIT, men selskapet har hentet seg inn igjen og har vært en vinner i et ellers urolig marked hittil i år, med over 20 prosent kursoppgang. Aksjen handles omtrent til det den ble notert på, rundt åtte kroner.