Sirkulærøkonomi

Wastefront vil unngå at bildekk ender på fyllinger eller blir brent og har fått med seg Maria Moræus Hanssen som styreleder.

Norsk selskap henter 450 millioner kroner for å resirkulere bildekk

Norske Wastefront har landet en samarbeidsavtale med energilagringsselskapet VTTI om å bygge dekkresirkuleringsanlegg på åtte av deres havner internasjonalt. Første trinn på den globale reisen er en fabrikk på Sunderland i nord-England.

Publisert Sist oppdatert

Norske Wastefront, grunnlagt i 2019 med mål om å resirkulere brukte bildekk, har tatt et stort skritt fremover etter å ha inngått en avtale med energilagringsselskapet VTTI. Dette melder Finansavisen

Det Rotterdam-baserte selskapet, eid av Vitol, IFM Investors og Abu Dhabi National Oil Company, vil nå bli medeier i Wastefront gjennom en investering på opptil 43 millioner dollar (tilsvarende cirka 450 millioner kroner).

Avtalen går ut på at selskapene i samarbeid skal se på muligheten for å etablere resirkuleringsanlegg på åtte av VTTIs terminaler. 

– For Wastefront representerer denne avtalen et stort gjennombrudd. Det er første gang vår totalløsning for resirkulering av materialer fra gamle bildekk blir lisensiert for global utrulling, sier administrerende direktør Vianney Vales i Wastefront i en kommentar.

Bak Wastefront står Inge Berge, Christian Hvamstad og Vegard Bringsjord.  Berge har tidligere vært med å starte Quantafuel. Hvamstad og Bringsjord kommer fra bank. 

Fra Quantafuel har de også fått med seg Henrik Selstam, som var én av to ingeniører bak teknologien til plastgjenvinnings-selskapet. 

Som styreleder i Wastefront sitter Maria Moræus Hanssen. Hun er også  styremedlem i blant annet oljeservice-giganten Schlumberger Limited og solenergi-selskapet Scatec ASA. 

Med kapitalen fra VTTI skriver Finansavisen at Wastefront er nær halvparten av finansieringen de trenger for første av to utbyggingsfaser for deres første fabrikk på Sunderland. 

Byggingen av Sunderland-fabrikken er planlagt å starte før årsskiftet, og den forventes å være i drift innen 2026. Ved full kapasitet vil fabrikken ha muligheten til å behandle 83.000 tonn brukte dekk og gjør de om til forskjellige råvarer, deriblant biodrivstoff.

Wastefront vil samle inn resten av midlene de trenger gjennom en emisjon rettet mot norske og internasjonale investorer senere i år.