vekst
Oda doblet staben i fjor, og vil gjenta bedriften i år
Enhjørningen fortsetter den kraftige veksten. – Ikke kun pandemieffekter, sier Karl Munthe Kaas.
En Oda-bil på vei.
Foto: Anne Valeur
Oda økte omsetningen i 2021 med 25 prosent fra 2020, som også var et spesielt godt år.
Ifølge en pressemelding fra selskapet økte omsetningen fra 1,97 milliarder kroner i 2020 til 2,47 milliarder i 2021.
Ved inngangen til 2021 hadde Oda 500 ansatte. Nå er det rundt 1000 ansatte i selskapet. Ifølge Munthe-Kaas er planen å doble enda en gang i 2022.
– 2020 var et vanvittig godt år. Så at veksten fortsatte i 2021, det er vi veldig fornøyd med. I tillegg selger vi vesentlig mer mat nå mens det ikke er lockdown, sammenlignet med samme periode i fjor, da alt var nedstengt. Det er altså ikke kun pandemieffekter, sier gründer og administrerende direktør Karl Munthe-Kaas til Dagens Næringsliv.
Markedsandelen på Østlandet, som er det eneste markedet hvor Oda aktive for tiden, er på rundt 2,5 prosent.
Bygger ny infrastruktur i Tyskland
Målet er å ta 10 prosent markedsandel i Norge innen noen år. Samtidig skal selskapet være aktive i Finland og Tyskland.
– Vi har stor tro på at Oda-modellen vil lykkes i Tyskland. For øyeblikket er det ingen lagre der som er i nærheten av den effektiviteten vi har på Lørenskog og snart vil ha på Lier. Vi bygger en ny infrastruktur for handel i Tyskland og vi forbereder oss på å bygge opp enormt mye kapasitet. Vi har allerede signert avtaler om å bygge flere lagre, og skal signere flere, sier Munthe-Kaas.
Egne tall gir tro på fremtiden
Selskapet har aldri levert positive tall. Samlet tap i perioden 2014 til 2020 er nå på 750 millioner kroner, ifølge DN.
Munthe-Kaas viser til at man internt sitter på tall som viser pluss per vare solgt, og at det er disse tallene som er avgjørende for selskapets økonomiske situasjon gitt videre skalering.