forbud
Salgsnekt fører til nok en krise for svensk hjelmstartup
Et forbud fra det svenske forbrukerombudet mot salget av populær «hjelm» fører til nok en krise for Hövding.
Det har stormet en del rundt svenske Hövding – og nå ser det ut til å komme nok en smell.
Hjelmstartupen må nemlig stanse salget av den populære «Hövding 3» etter salgsnekt fra det svenske forbrukerombudet (Konsumverket).
En av grunnene til forbudet skal være manglende testing, skriver Breakit.
«Det er for eksempel ikke vist at utstyret aktiveres og gir tilstrekkelig støtabsorpsjon ved kjøretøyhastighet over 20 km/t. Ved EU-typekontrollen er beskyttelsens funksjon ved kjøretøyhastighet over 20 km/t ikke testet i det hele tatt», skriver Konsumverket i vedtaket.
«Hövding 3» som det altså er snakk om kan minne om en slags airbag for sykler, som man har rundt halsen og som skal utløses dersom man kommer utfor et uhell.
Konsumverket mener imidlertid at airbagen ikke fungerer tilstrekkelig etter det den er ment til å gjøre.
– Det er spørsmålstegn rundt testmetoden som er brukt. Man kan ikke si med sikkerhet at hjelmen løser seg ut og gir beskyttelse i hastigheter over 20 kilometer i timen, sier assisterende forbrukerombud Kristofer Johannesson til nyhetsbyrået TT.
Om Hövding fortsetter salget av hjelmen på tross av salgsnekten, risikerer de tre millioner kroner i bot.
Hövding sier seg uenige i beslutningen og vil anke. Samtidig vil de rette seg etter pålegget, skriver NTB.
Det er altså ikke første gang det stormer rundt svenske Hövding.
I sommer viste nemlig SVT's «Uppdrag granskning» at selskapet bevisst skal ha solgt defekte hjelmer.
I følge Breakit hadde selskapet en omsetning på 99 millioner kroner i fjor og et tap på 68 millioner kroner.
Selskapet ble kjøpt ut av børsen i fjor av Joel Eklund og investeringsselskapet Fosielund. Det første regnskapet etter avnoteringer viste altså et tøft år.