Kapitalinnhenting
Solcelle-startup henter 9,4 millioner kroner fra energi-giganter
Den norske oppstarten Over Easy Solar sikrer frisk kapital.
Solcelle-oppstarten Over Easy Solar har skaffet 9,4 millioner kroner i ny kapitalinnhentings-runde, melder selskapet om i en pressemelding onsdag.
Det var de eksisterende investorene – bestående av norske energikjemper som Hafslund, Eidsiva, Stratel, samt en rekke engleinvestorer og det danske energiselskapet Aura – som sto for mesteparten av kapitalen.
I tillegg kom Katapult Climate Fund inn på eiersiden.
I kapitalinnhentingen inngår også to millioner i tilskudd fra Innovasjon Norge i en ny oppstarts-ordning.
Over Easy Solar ble startet i 2021 av Trygve Mongstad. Selskapet produserer solcelle-anlegg som er tilpasset grønne og flate tak.
– Vi har gjennom de siste to årene utviklet et nytt produkt som bryter med vedtatte sannheter isolcellebransjen, uttaler Mongstad.
Ifølge pressemeldingen har selskapet så langt solgt produkter til en verdi av rundt ni millioner kroner, etter at det startet kommersielt salg i år.
I fjor hentet selskapet 13,5 millioner fra flere av de samme investorene.
Nye EU-krav
Mongstad har tidligere også fortalt om et samarbeid med Oslo kommune om et prosjekt ved Løren skole. Han anslo den gang at solcellene de har installert der produserer rundt 40.000 kwt (Kilowatt-timer) i året.
– Vi ser at mange av kundene våre kommer tilbake og kjøper flere ganger, og vi treffer på nisjemarkeder som ikke er godt nok løst med standard solcellepaneler, forteller Mongstad.
Han peker blant annet på et vedtak fra EU-kommisjonen i desember om at det skal innføres som krav til solcelleanlegg på alle nye nærings- og offentlige bygg fra 2026.
– Dette er en fantastisk nyhet for det grønne skiftet i Europa, og det vil bli behov for nye solcelle-løsninger og produkter som tilpasses ulike typer bygg, forklarer Mongstad og legger til:
– Klimakrisen venter ikke, vi må få ut løsninger som akselererer det grønne skiftet så raskt som mulig.
Mongstad mener at kombinasjonen av solcelleanlegg og grønne tak, som det stadig satses mer på i de større byene, gjør at produktet har oppnådd suksess.
I følge pressemeldingen vil støtten fra Innovasjon Norge gå til å nå det internasjonale markedet.
– Vi har mange interessenter internasjonalt, og vi har gjort våre første kommersielle salg i Norge, Danmark, Tyskland og Sveits, uttaler medgründer og kommersiell leder Tommy Engvik.