spill

Sonys stand på spillkonferansen E3 i 2018.

Sony kaster seg på milliard-kampen i gaming: «Vi mener Sony ikke kan vinne»

Sony Interactive Entertainment kjøper videospillutvikleren Bungie for 3,6 milliarder dollar, 32 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Microsofts oppkjøp av Activision Blizzard for skapte bølger i markedet, da det betalte over 600 milliarder kroner for studioet bak populære titler som Call of Duty, Candy Crush og World of Warcraft.

Eksperter spår at big tech jobber på spreng for å bygge en katalog med spilltitler for å lage produkter ala Netflix, men bare for spill.

Sony-aksjen raste mer enn ti prosent dagen etter at Microsoft meldte om oppkjøpet av Activision Blizzard.

– Hadde jeg vært Sony nå, hadde jeg tenkt at nå må vi gjøre noe for å svare på dette, sa forvalter Hans-Marius Lee Ludvigsen i DNB til E24 etter Microsofts oppkjøp 18. januar.

Nå har den japanske teknologi-giganten slått tilbake.

Sony meldte mandag at datterselskapet Sony Interactive Entertainment kjøper den privateide videospillutvikleren Bungie for 3,6 milliarder dollar.

Ifølge E24 ble Bungie først og fremst kjent for den populære spillserien «Halo», som bidro til den originale Xboxens suksess i 2001.

Selskapet var i Microsofts eie mellom 2000 og 2007, men ble uavhengige gjennom en avtale som ga Microsoft rettighetene til Halo-merkevaren. I dag er de mest kjent for Destiny-spillene.

– Det er et våpenkappløp for spill, nå som streaming ser ut til å dramatisk endre forretningsmodellene og vi mener Sony ikke kan vinne, gitt deres begrensede finanser, sier Japan-analytiker i Asymmetric Advisors, Amir Anvarzadeh til Bloomberg.