Batteri

Kinas bilprodusenter satser elektrisk.

Spår kinesisk batteridominans i Europa

Asiatiske selskaper posisjonerer seg med batterifabrikker nær europeiske bilprodusenter.

Publisert

Ved 2031 er det ventet at Kina har større kapasitet for produksjon av batterier i Europa enn noen annet land.

Det går frem av en analyse fra Benchmark Minerals omtalt i Financial Times.

I analysen anslås kinesiske produsenter å kunne lage batterier i Europa med en kapasitet på totalt 322 GWh i 2031.

Til sammenligning skal Freyrs planlagte fabrikk Giga America kunne produsere batterier med en samlet kapasitet på 34 GWh i året.

På andre plass ser en for seg Sør-Korea med 192 GWh, mens Frankrike og Sverige kommer på plassene bak.

Landet kastet seg på produksjonen av elektriske biler, mens utviklingen i et Europa som dominerte fossilbilproduksjonen, gikk på krabbegir.

Batteriet står for 40 prosent av verdien i en elbil, så kampen om fremtidens verdiskaping handler i stor grad om hvem som kan dominere denne industrien.

Artikkelen i FT presiserer at det per i dag ikke foreligger planer om å straffe kinesiske selskaper i Europa økonomisk, selv om USA har innført enkelte restriksjoner.