-
Senior Software Engineers - Frontend & Backend | Hornet
-
Medeier* | Boitano
-
Engineering Manager | Handelsbanken
-
Erfaren mobilapp-utvikler | Handelsbanken
-
Fullstack-utvikler | Norad
-
Lead Data Engineer | Norad
-
Product Owner Investeringskjerne - Bergen/Oslo | DNB
-
Innovation-to-Market Specialist | Highsoft
-
Product Owner | DNB
-
Data Engineer, Data Core team | NBIM
Batteri
Spår kinesisk batteridominans i Europa
Asiatiske selskaper posisjonerer seg med batterifabrikker nær europeiske bilprodusenter.
Ved 2031 er det ventet at Kina har større kapasitet for produksjon av batterier i Europa enn noen annet land.
Det går frem av en analyse fra Benchmark Minerals omtalt i Financial Times.
I analysen anslås kinesiske produsenter å kunne lage batterier i Europa med en kapasitet på totalt 322 GWh i 2031.
Til sammenligning skal Freyrs planlagte fabrikk Giga America kunne produsere batterier med en samlet kapasitet på 34 GWh i året.
På andre plass ser en for seg Sør-Korea med 192 GWh, mens Frankrike og Sverige kommer på plassene bak.
Landet kastet seg på produksjonen av elektriske biler, mens utviklingen i et Europa som dominerte fossilbilproduksjonen, gikk på krabbegir.
Batteriet står for 40 prosent av verdien i en elbil, så kampen om fremtidens verdiskaping handler i stor grad om hvem som kan dominere denne industrien.
Artikkelen i FT presiserer at det per i dag ikke foreligger planer om å straffe kinesiske selskaper i Europa økonomisk, selv om USA har innført enkelte restriksjoner.