Sverige

Stepler gründere, venstre: Niklas Frisk, Semir Hadiahmetagic, Daniel Malmqvist

Svensk helseapp blant de mest populære i Norge

Stepler er en app som gir deg belønning for skrittene du tar. I løpet av to år har nesten en million svensker lastet ned appen. Appen ble introdusert i Sverige samtidig som Corona inntraff våren 2020.

Publisert Sist oppdatert

Ved hjelp av mobilens skritteller gir Stepler deg poeng når du går tur, som du senere kan bytte mot belønninger i appen.

I dag ligger det tilbud fra blant annet Gaitline, HelloFresh, Jollyroom og Storytel som Stepler-brukere kan kjøpe med sine turpoeng.

De svenske gründerne Daniel Malmqvist, Niklas Frisk og Semir Hadiahmetagic utviklet Stepler-appen fordi de selv trengte treningsmotivasjon.

Lansering midt i pandemien ga dem både utfordringer og muligheter:

– Våre potensielle investorer fikk kalde føtter når børsen stupte og vi måtte utsette den første investeringsrunden, sier Semir Hadiahmetagic, en av tre gründere og CMO i Stepler AB.

I høst startet Stepler sin satsning på det norske markedet, og har på få måneder blitt en av de mest nedlastede helseappene i Norge på både Appstore og Google Play.

– I Norge går dere tur hele tiden. Vi har ikke den samme kulturen i Sverige. Men under pandemien begynte flere svensker å gå tur. De ville mosjonere med trygg avstand til andre og samtidig lufte seg fra hjemmekontoret. Stepler-appen ga dem ekstra motivasjon til å komme seg ut, forteller Daniel, som i dag er CEO i Stepler AB.

Seks måneder etter lansering hadde Stepler 100.000 brukere i Sverige og i dag har de vokst til 20 ansatte spredt over hele verden og med hovedkontor i Karlstad.

Niklas Frisk er COO og forteller at Stepler-appen takket være sin popularitet har blitt en attraktiv markedsplass for bedrifter som vil eksponere sitt varemerket i en positiv sammenheng og bidra til en sunnere folkehelse.

– Vi ser i vår data at over halvparten av Steplere går mer etter at de lastet ned appen”. Gründerne vant de prisen Unga Företagare i Värmland 2021 for deres satsning på bedriftssamarbeid og partnerskap som et middel for å motivere folk til mer fysisk aktivitet under Corona-pandemien.