Tibber økte omsetningen med 554 prosent
Det norske strømselskapet Tibber har for alvor startet sin europeiske ekspansjon, men virksomhet i både Sverige og Tyskland, i tillegg til hjemmemarkedet. I høst lanseres tjenesten også i Nederland.
Det gir resultater på topplinjen. I første kvartal omsatte selskapet for 474 millioner kroner, opplyses det i en pressemelding. Det er 150 millioner bedre enn hele fjoråret, som endte på 324 millioner.
Sammenlignet med første kvartal 2020, har omsetningen økt med 554 prosent.
I samme periode har selskapet opplevd rekordstor tilstrømming av nye kunder de siste seks månedene, og passerte nylig 200.000 abonnenter. Målsetningen for året er å doble det tallet.
Men selv om Tibber har utvidet til flere nye markeder, er det i Norge og Sverige at veksten har vært størst, ifølge selskapet.
– Kundene er våre beste og viktigste ambassadører. Vi vokser på at kundene er så fornøyde med produktet vårt at de velger å anbefale oss videre. I stedet for å bruke tid på salg, bruker våre ansatte tid på å sørge for at kundene får den oppfølgingen de trenger og å utvikle de smarteste produktene for strømsparing, sier gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes.
Tibber går fortsatt med store tap. I første kvartal var underskuddet på 26,7 millioner kroner. Det er imidlertid helt etter planen, ifølge gründeren. Selskapet viser til at det ekspanderer til nye markeder og investerer i nye produkter.
Tibber selger strøm uten prispåslag, og tjener dermed ikke penger på dette. I stedet tjener selskapet penger på at folk abonnerer på tjenesten til 39 kroner i måneden, samt på ulike smartprodukter for effektiv strømbruk.
RETTELSE: I en tidligere versjon av denne sakens to det at Tibber har virksomhet i Polen. Det stemmer ikke.