e-handel
Trodde pandemien skjøv e-handelsveksten fem år foran skjema. «Det stemte ikke»
Shopify kutter. Sjefen forklarer hva som har skjedd og hva som venter de berørte.
Shopify er en plattform hvor bedrifter kan selge varene sine globalt. Selskapet fikk en voldsom boost under pandemien. Børsverdien gjorde et byks fra rundt 40 dollar per aksje til toppen på 152 i november 2021. Siden har den falt til 31.
I en bloggpost tirsdag kveld norsk tid opplyste Shopify-sjef- og gründer Tobias Lütke at 10 prosent av staben må gå. Det rammer i størst grad rekruttering, støtte og salg, men det skal være snakk om å slutte med «grupper som var beleilige, men ikke essensielle for byggingen av produktet».
Lütke skriver at Shopify, som fikk ekstrem vekst under pandemien, la bort alle tidligere planer for å hjelpe bedriftene som selger via plattformen i overgangen. «Det var vanskelig, men vi vet at flere bedrifter overlevde pandemien som følge av grepene vi tok».
Veksten i e-handel var i mange år svært forutsigbar og fulgte en eksponensiell kurve. Da pandemien kom og folk ble sittenede hjemme, endret takten seg betraktelig. For Shopify var spørsmålet om man nå hadde tatt et permanent utviklingssprang på fem til ti år.
«Det er nå klart at dette ikke stemte», skriver Lütke. Veksten er fortsatt der, men ikke slik Shopify hadde sett for seg.
Alle som nå må gå får med seg 16 ukers lønn som sluttvederlag pluss en ekstra uke for hvert år med ansiennitet i Shopify. Mange ansatte i Shopify har aksjer og opsjoner i selskapet, men på grunn av opptjeningstid som nå ikke vil kunne nås, ville de mistet disse. Lütke skriver videre at selskapet vil oppheve opptjeningstiden for de berørte og forlenge eventuelle helsetjenester som medarbeidere har i avtalene sine. De får også beholde hjemmekontormøbler som selskapet har utstyrt dem med under pandemien og selskapet vil forsøke å bistå alle som ønsker det inn i nye roller i andre selskaper.