Verdens første hydrogenferge bygges i Norge

Publisert Sist oppdatert

Rederiet Norled har inngått kontrakt for bygging av to nye ferger med det Ølen-baserte skipsverftet Westcon.

Den ene vil være verdens første bilferge som seiler på hydrogen og den andre vil være en batteri-dreven ferge tilsvarende Norleds MF Ampere, som ved sjøsettingen i 2015 ble verdens første batteridrevne ferge.

Det opplyser Norled i en pressemelding, og omtaler den nye hydrogenfergen som "ett av de største innovasjonsprosjektene" de har hatt.

– Vi mener at dette byggeprosjektet vil bidra til at norsk maritim sektor totalt sett kan være i front også på hydrogendrevne ferger, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled.

Han forteller at oppmerksomheten har vært stor fra både inn- og utland siden selskapet signerte kontrakten med Statens Vegvesen i januar om å bygge og drifte en helt ny type nullutsliuppsferge.

– Å få være med å bygge det som vil bli en verdensnyhet, gjør at vi ikke bare fyller opp ordreboken vår, men også bidrar til at vi befester vår posisjon som et verft med høy innovasjons- og teknologikompetanse, sier direktør for skipsbygging Endre Matre i Westcon.

De nye fergene skal ha en kapasitet på 299 passasjerer og 80 biler.

Fordelen med hydrogen som nullutslipps-drivstoff er ifølge Norled at det er bedre egnet til å levere større energimengder til fergens fremdriftssystemer, og denne egenskapen kan benyttes til å øke seilingsdistansen eller til å ha høy fart, slik som på hurtigbåter.

Partene ønsker ikke å oppgi verdien av kontrakten.