VOI lanserer sertifisert trafikktest

Publisert Sist oppdatert

Med sikkerhetskonseptet "Ride Like Voila" ønsker VOI å lære opp sparkesykkel-brukerne i sikker kjøring. 

I et forsøk på å oppfordre til ansvarlig bruk av deres elsparkesykler har den svenske sparkesykkel-aktøren lansert en digital trafikktest med den fiktive gudinnen, Voila, som lærer brukere hvordan man anvender sparkesyklene på en trygg måte.

«Ride like Voila»-konseptet inkluderer en video der karakteren «Voila» viser en hulemann hvor enkelt det er å ta i bruk elsparkesyklene på en trygg og hensynsfull måte, og brukerne oppfordres til å følge Voilas eksempel. Under Voilas veiledning drar hulemannen på tur gjennom gatene på et oppdrag for å konvertere uforsvarlige brukere og kritikere til å bli forsvarlige og troende brukere. Videoen er designet for å demonstrere hvor harmonisk elsparkesykler kan fungere med sykler, fotgjengere, biler og offentlig transport.

Sammen med videoen utfordrer VOI også folk til å fullføre sin egen «trafikkskole». Den interaktive quizen tester brukere på deres kunnskap om trafikkregler i de forskjellige regionene der VOI holder til. De som lykkes med å fullføre testen belønnes med gratisturer på VOIs sparkesykler.

– Vi mener det er selskaper som oss som må sette et eksempel og legge de grunnleggende standardene. Vår digitale trafikktest har blitt lansert for å hjelpe nye og eksisterende brukere med å få mest mulig ut av sparkesyklene våre, samtidig som vi viser vår forpliktelse overfor brukernes sikkerhet. Vi erkjenner at vi må lære våre brukere om sikkerhetsregler, da tilgjengeligheten for elsparkesykler øker, sier Caroline Hjelm, markedssjef i VOI.

«Ride Like Voila» er ett av mange sikkerhetstiltak som VOI har gjennomført. I løpet av det første driftsåret har VOI satt i gang en rekke andre initiativer, inkludert sakte-soner der el-sparkesykkelhastigheten reduseres automatisk til 6 km/t i gågater eller utenfor skoler og parkeringsplasser. Karl Johans gate, framsida av Aker Brygge og foran Nationaltheatret er eksempler på VOIs saktesoner. Dette skal forebygge hindringer for fotgjengere, spesielt rullestolbrukere og de med barnevogn.

Som en del av VOI sin ambisjon om å forbedre sikkerheten for VOI-brukere, vil VOI i alle sine markeder analysere tilgjengelige ulykkesdata fremover. Den svenske transportstyrelsen publiserte nylig en rapport om antall ulykker med elsparkesykler i Sverige. For å ha en god diskusjon om økningen av ulykker, må tallene sammenlignes med den enorme økningen av elsparkesykkel-bruk. VOI alene har hatt 3,7 million turer i Sverige, noe som betyr at det er én ulykke per 15 353 turer (kun ved å ta VOI-turer i betraktning).

redaksjonen@shifter.no