DRIVSTOFF

Slik ser Azane Fuel Solutions for seg at bunkringsterminalene vil se ut.

Yara tungt inn i ammoniakk-startup

Azane henter 63,9 millioner kroner for å realisere sitt bunkingsnettverk for ammoniakk.

Publisert

Det to år gamle selskapet Azane Fuel Solutions planlegger å bygge verdens første bunkringsnettverk for ammoniakk, og kort tid etter etableringen i 2021 forhåndsbestilte den norske gjødselskjempen Yara 15 terminaler til sitt Clean Ammonia--prosjekt.

Nå går Yara også inn på eiersiden i selskapet. Investeringsarmen Yara Growth Ventures satser sammen med britiske Navigator Holdings 5,4 millioner euro, tilsvarende 63,9 millioner kroner etter dagens vekslingskurs, på selskapet.

– Det kommer til å styrke selskapet vårt enormt å samarbeide med to av verdens ledende aktører innen ammoniakk. Den ene fra industrisiden og den andre fra shippingsiden. Begge kommer inn som strategiske investorer for å bygge selskapet videre. De nye midlene kommer til å fremskynde vekstambisjonene våre både i Skandinavia og globalt. Som en «first mover» blir Azanes bunkringsløsninger med på å muliggjøre overgangen til karbonfritt drivstoff for shipping-aktører verden over, ved å vise frem de første kommersielle, fullskala bunkringsprosjektene i full drift, sier André Risholm, styreleder i Azane, i en pressemelding. 

 Minoritetsposisjon

Azane ble etablert og er i stor grad eid av Econnect Energy og Amon Maritime i dag.

Den ferske avtalen sikrer Yara og Navigator en eierandel på 14,5 prosent, noe som priser Azane til om lag 440 millioner kroner etter transaksjonen.

Investeringen fra Yara og Navigator skal ifølge en pressemelding sette Azane i stand til å starte byggingen av den første enheten for ammoniakk-fylling i Norge og være viktig for utviklingen av selskapet. 

Azane jobber også med å utvide bunkringsvirksomheten sin til andre land, samtidig som de sikter på å utvide teknologi- og tjenestetilbudet innenfor håndtering av ammoniakk som drivstoff. 

– Kritisk hull i verdikjeden

Partene forventer at de kan starte drift av bunkringsanlegg i Skandinavia i 2025. På sikt anslår de at det potensielle markedet for ammoniakk-drevne skip tilsvarer hele «deep sea»-segmentet innenfor internasjonal skipsfart, der om lag 100.000 skip forventes gradvis å gå over til karbonfritt drivstoff. 

I dag utgjør skipsfarten om lag tre prosent av de globale klimagassutslippene.

– I dag finnes det ikke bunkringsanlegg for ammoniakk som drivstoff. Med denne investeringen forventer vi at det blir en realitet i løpet av et år, og det hele starter i Skandinavia. Vi tror dette blir en milepæl i arbeidet med å redusere utslipp fra global skipsfart. Ved å sette Azane i stand til å komme først i gang med denne infrastrukturen, fyller vi igjen et kritisk hull i verdikjeden for bruk av ren ammoniakk som drivstoff, sier Stian Nygaard, investeringsdirektør i Yara Growth Ventures.