Video
Illustrasjonsfoto. Foto: Unsplash
YouTube Shorts med over 2 milliarder månedlige brukere
Under sin kvartalspresentasjon på tirsdag, kunngjorde Google at over 2 milliarder innloggede brukere nå ser på YouTube Shorts hver måned. Dette tallet har økt fra 1,5 milliarder innloggede brukere som ble kunngjort i fjor.
YouTube Shorts er Googles satsning på korte vertikale videoer, som har blitt stadig mer populært blant brukerne. Den økende bruken av Shorts har gitt YouTube en solid posisjon i møtet med konkurransen om videooppmerksomhet fra TikTok og Instagram Reels.
YouTube Shorts har nå over 2 milliarder innloggede brukere som ser på innholdet hver måned, skriver Techcrunch.
Det lyktes ikke Shifter å finne tilsvarende, oppdaterte tall for TikTok. Det beste vi fant, fra en kilde det er grunn til å stole på, er fra Statista. Der opplyses det at TikTok har omlag 1 milliard månedlige brukere.
Ser man derimot på tid brukt per økt, så ligger TikTok et hestehode foran.
Når det gjelder bruk blant unge (mellom 4 og 18 år), ser det ut til at TikTok er overlegen i forhold til Youtube.
I en artikkel fra Techcrunch i januar 2023, hevdes det at i 2022 brukte Youtube-seere i snitt 67 minutter på tjenesten om dagen, mens TikTok-brukerne brukte i snitt 107 minutter på tjenesten om dagen, hele 60 prosent mer.