dsa
Zalandokontor i Berlin og EU-kommisjonen
Foto: Unsplash
Zalando går til sak mot ny EU-lov
Blir plassert i samme kategori som TikTok og Twitter: «Dette er skadelig for merkevaren vår»
Det nye lovverket, Digital Services Act (DSA), trer i kraft 25. august 2023.
DSA har som hensikt å tvinge Big Tech til å strengere regulere innhold på plattformene
sine. Nye regler for hvordan
man skal håndtere blant annet hatefulle ytringer og feilinformasjon, samt
falske bilder og nyheter, er kjernen i regelverket.
I samme kategori som Tiktok og Twitter
Alle store
digitale plattformer vil måtte følge de nye reglene. Men det er 19 utvalgte
selskap som får enda strengere regler, inkludert TikTok og Twitter. Dette er svært
utbredte plattformer som har stor påvirkningskraft og medfølgende stort ansvar.
På lista med de 19 selskapene finner vi også Zalando. Og det er det tyske
selskapet lite fornøyd med, kommer det frem i Financial Times.
«Som det selskapet
vi er, ønsker vi ikke assosieres med denne kategorien. (…) Dette er skadelig
for merkevaren vår» uttaler Zalandos administrerende direktør og medgründer,
Robert Gentz.
Nå går Zalando til
sak mot EU-kommisjonen i Domstolen i Luxemburg.
Uenighet rundt antall «brukere»
Grunnen til at Zalando
er på lista, er fordi de har flere enn 83 millioner besøkende hver måned, godt
over EUs minimumsgrense på 45 millioner.
Gentz argumenterer
imidlertid at det kun er 31 millioner av de besøkende som sannsynligvis vil kjøpe
produkter på plattformen, og at det er disse besøkende, brukerne, man burde
telle i stedet. For de sosiale medieplattformene på lista er det antall brukere
man ser på.