dsa

Zalandokontor i Berlin og EU-kommisjonen

Zalando går til sak mot ny EU-lov

Blir plassert i samme kategori som TikTok og Twitter: «Dette er skadelig for merkevaren vår»

Publisert Sist oppdatert

Det nye lovverket, Digital Services Act (DSA), trer i kraft 25. august 2023. DSA har som hensikt å tvinge Big Tech til å strengere regulere innhold på plattformene sine. Nye regler for hvordan man skal håndtere blant annet hatefulle ytringer og feilinformasjon, samt falske bilder og nyheter, er kjernen i regelverket.

I samme kategori som Tiktok og Twitter

Alle store digitale plattformer vil måtte følge de nye reglene. Men det er 19 utvalgte selskap som får enda strengere regler, inkludert TikTok og Twitter. Dette er svært utbredte plattformer som har stor påvirkningskraft og medfølgende stort ansvar. På lista med de 19 selskapene finner vi også Zalando. Og det er det tyske selskapet lite fornøyd med, kommer det frem i Financial Times

«Som det selskapet vi er, ønsker vi ikke assosieres med denne kategorien. (…) Dette er skadelig for merkevaren vår» uttaler Zalandos administrerende direktør og medgründer, Robert Gentz.

Nå går Zalando til sak mot EU-kommisjonen i Domstolen i Luxemburg.

Uenighet rundt antall «brukere»

Grunnen til at Zalando er på lista, er fordi de har flere enn 83 millioner besøkende hver måned, godt over EUs minimumsgrense på 45 millioner.

Gentz argumenterer imidlertid at det kun er 31 millioner av de besøkende som sannsynligvis vil kjøpe produkter på plattformen, og at det er disse besøkende, brukerne, man burde telle i stedet. For de sosiale medieplattformene på lista er det antall brukere man ser på.