Daniel Kjellén, gründer og CEO i Tink. Foto: Tink

Ny bankteknologi på vei til Norge: — Banker vil endelig kunne få så mange kunder som de fortjener

For skal vi tro gründeren av Tink-appen, Daniel Kjellén, har noen banker altfor mange kunder i dag.

— De fleste bankkunder har arvet banken sin. Det er en veldig høy lojalitet. Ikke fordi man elsker banken, men fordi man ikke opplever at man har et reelt valg. Resultatet er at bankene har skapt universelle tilbud som er veldig likt for alle, sier Kjellén til Shifter.

Hans Tink-app har 500.000 nedlastninger i Sverige og teknologien deres som lar deg samle alle bankkontoer i et grensesnitt, sjekke saldo og gjennomføre betalinger, er nå på vei inn i Norge gjennom Nordea og Nordnet. Også Klarna har lisensiert teknologien.

Selskapet inngikk nylig en avtale med storbanken BNP Paribas Fortis, og har blant annet SEB som både investor og partner.

Vil være en katastrofe for noen banker

— PSD2 vil bryte opp de tradisjonelle monopolene bankene har hatt. Plutselig vil 10-15 millioner nordmenn og svensker kunne velge banken sin på ordentlig. For mange banker vil dette være en mulighet, men for andre vil det være en katastrofe, sier han.

— Hvorfor det?

— Fordi bankene vil endelig få så mange kunder som de fortjener. Da blir det noen vinnere og noen tapere. Vi bygger teknologi for å hjelpe bankene å tiltrekke seg de kundene de vil ha. Nesten alle kunder har flere banker, og gjennom å aggregere data fra konkurrenter, skaper vi en «one stop shop» for banktjenester. Det blir dermed mer relevant for kunden, og banken kan gi bedre tilbud gjennom at de vet nøyaktig hvor mye penger kunden bruker på ulike ting, sier han.

— Hvilke banker vil vinne?

–De som klarer å være den beste banken tilpasset dine behov. Det vil si at vi vil se at bankene nisjifiseres. I fremtiden vil det ikke være plass for de som kun har ok produkter. Man må være best i sin nisje, så vil man også kunne få alle kunder i den nisjen. Jeg tror universalbankenes tid er i ferd med å renne ut, sier han.

De tregeste vil tape

Tink startet som et konsumentprodukt, gjennom appen, men det er i B2B-området hvor forretningsmodellen ligger, gjennom å tilby aggregeringsteknologi til tradisjonelle banker.

— Vi har en stor bølge nå rundt «open banking».  Det er positivt. Nedsiden er at alle andre banker og fintech-selskaper vil utfordre deg som bank. Oppsiden er at man som bank nå også kan tiltrekke seg nye kunder. Alle kommer til å implementere PSD2, men i ulikt tempo. De som er tregest ut vil kunne bli tapere i markedet, sier Kjellén.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg