Elina Berglund Scherwitzl og Raoul Scherwitzl. Foto: Press

Ny smell for prevansjonsapp: Granskes for villedende markedsføring

Publisert Sist oppdatert

Britiske myndigheter undersøker svenske Natural Cycles annonser på Facebook.

Den populære appen er godkjent som prevensjonsmiddel i EU, ved at man utnytter de "sikre" periodene i menstruasjonssyklusen. Etter at en rekke kvinner har blitt gravide, selv om de har brukt verktøyet, har flere svenske jordmødre klaget selskapet inn til legemiddelverket i Sverige.

Myndighetene skal i løpet av sommeren bestemme den videre skjebnen for selskapets aktiviteter i Sverige. Dersom det viser seg at andelen uønskede graviditeter har økt, kan det få store følger for selskapets videre vekst. Dersom startupen ikke endrer markedsføringen, kan det ende bøter, eller i verste fall også et forbud, ifølge svenske Breakit.

Selskapet som ble gründet av paret Elina Berglund og Raoul Scherwitzl hentet i fjor en kvart milliard svenske kroner i en emisjon. Denne uka kom nyheten om at prevensjonsgründerne møter motstand også i Storbritannia. En Facebook-annonse har skapt harme hos det britiske forbrukerombudet, Advertising Standards Authority (ASA).

The Guardian skriver at det har kommet inn tre varsler der selskapet anklages for villedende markedsføring om appens evne til å erstatte vanlig prevensjon.

Gründer Raoul Scherwitzl sier til den britiske nettavisen Metro UK at annonsen bare lå ute en kort stund, før den ble trukket tilbake.