Gründergjengen i Kolonial.no. I sikksakk-rekkefølge fra foran til venstre: Mats André Kristiansen, Jon Kåre Steene, Karl Munthe-Kaas, Ida Johnsen, Mats Barlo, Vegard Vik, Tommy Gudmundsen, Andreas Skaranger, Christian Mikalsen og Jon Lønne.

Ny undersøkelse: Halvparten av kundene som handlet dagligvarer på nett har backet ut

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 6. februar 2019

Men Meny og Kolonial.no har fremdeles troa.

Det melder Dagens Næringsliv – som viser til en ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av markedsrådgivningsselskapet Plot.

22 prosent av de 1000 respondentene svarte at de handlet dagligvarer på nett minst én gang i kvartalet i fjor. Andelen har stått på stedet hvil siden forrige undersøkelse i 2017, skriver DN.

– Markedet for dagligvarer på nett går inn i en ny fase. Blant dem som har prøvd er det like mange som ser fordelene med å handle på nett som de som kutter ut. Det er med andre ord like mange avhoppere som faste brukere, sier Sigmund Festøy i Plot til avisen.

Han skriver i et notat knyttet til barometeret, at halvparten av kundene som de første årene testet ut nettmat-handling, nå har falt fra.

Men verken Kolonial.no eller Meny kjenner seg helt igjen i at kundetilveksten har flatet ut, ifølge DN.

Førstnevnte viser til en fortsatt sterk kundetilvekst, men at lavere veksttakt skyldes fjorårets satsning på å heve kundeopplevelsen gjennom å forbedrede plukk- og lagerfunksjoner. Det gikk på bekostning av markedsføringen.

Meny har ifølge kjedesjefen Vegard Kjuus nesten en tredobling i nettomsetning fra 2017 til 2018. I januar har de anslått en veksttakt på 60 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Les også: Kraftig ut mot Kolonial.no: – Ikke for å være eplekjekk, men matvarer på nett vil ALDRI kunne lønne seg. Det er faktisk HELT UMULIG!

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.