Becky Wightman og Charlotte Sverdrup vant norske Hack The Crisis, med gavekort-idéen Wham.

1000 mennesker i sving: Her er de tre beste ideene for å løse coronakrisen

3D-printing, butikk-booking og gave-gavekort til topps i hackatonet.

Publisert Sist oppdatert

Over 700 deltakere, samt et hundretalls arrangører og mentorer, deltok på den norske utgaven av Hack The Crisis, som ble avholdt helgen.

Etter 47 intensive timer mottok juryen 320 prosjekter som alle mener å bidra i kampen mot koronaviruset, innen kategoriene: redde liv, redde bedrifter og redde lokalmiljøet.

Av disse har de valgt ut seks prosjekter i kategoriene: redde liv, redde bedrifter og redde lokalmiljøet.

Oslo kommune har bidratt med en premiepott på 450.000 kroner. Vinnerne i hver kategori får 100.000 kroner, mens andreplassene får 50.000 kroner til å jobbe videre med prosjektene.

Dette er vinnerne:

«Redde liv»

Prosjektet 3D printer mot Covid kom på førsteplass, mens teamet CoSupply kapret andreplassen.

Egil Kvaleberg og Henrik Wille (som til daglig jobber som «digital head» i Vipps), er blant de som sto bak initiativet Makers mot Covid 19, og stakk av med seieren.



– For noen uker siden gikk helsemyndighetene ut og sa at de trengte mer beskyttelsesutstyr blant annet ansiktsvisir. Vi gikk i gang med å produsere det, og etter seks iterasjoner hadde vi et ferdig resultat, forteller Wille.


De satte opp et nettverk av personer med tilgang på 3D-printere over hele verden, delte oppskriften og koblet dem med sykehus og helsepersonell som trenger ansiktsvisir.

– Vi har nå levert 845 stykker gjennom et enkelt bestillingsskjema på nett, takket være omtrent 1000 makers over hele landet. Det har vi levert gratis, og har åpnet opp for å ta imot donasjoner fra folk, som kan brukes til å kjøpe miljøvennlig plast.

– Premien skal dekke produksjonskostnader for å produsere flere visirer, slår Wille fast.

Juryleder Kathrine Myhre fra Norway Health Tech sier at de har vurdert prosjektet ut ifra impact, originalitet og hvorvidt løsningen kan gjennomføres. Ifølge henne diskuterte juryen helt til siste sekund, fordi det var så mange gode kandidater.

Juryen besto av Kathrine Myhre, CEO Norway Health Tech, Evi Seljevold, Head of Health, Tieto, Hans Christian Kaurin Hansson, direktør for samfunnskontakt i Roche, Dag Sørum, psykolog hos Mestringshusene, Pernille Nyhlen, Lege.

3D-printing av ansiktsvisir gikk rett hjem hos Hack The Crisis-juryen.

Redde lokalmiljøet

Vinnerne i kategorien for gode løsninger for lokalmiljøet og generelt samfunnsmessige utfordringer er Omkretslag: MS Team, mens Vyral - Corona Dos Tres sikret seg andreplassen og 50.000 kroner.

Målet til vinnerne er å hjelpe forbrukere å booke tid for når de kan handle på den lokale butikken. Ideen springer ut av regjerings restriksjoner mot å være mange personer i butikker samtidig.


Juryens begrunnelse handlet om at ideen adresserer et umiddelbart behov og tilbyr en tjeneste som kan gi reell hjelp. Selv etter corona-krisen vil tjenesten være aktuell, mener juryen.


Teamet i Omkrets er Max Paul Trautwein, Mathilde Arnesen, Jonathan Rau og Christian Flasshoff.

På annenplass er Vyral - en interaktiv app som hjelper de som vil fortsatt sosialisere, selv om de må holde avstand til andre. Det er et spill på sosiale medier hvor du får poeng og kan sammenligne deg med dine venner - hvem av dere gjør mest for å bekjempe viruset?

– De viser hvordan man kan engasjere lokalsamfunnet med tanke på sosial distansering og unge mennesker. De gjør det gøy og enkelt å være i kontakt med venner, men samtidig være trygge. Teamet har laget en prototype og de er klare for å satse, sier Marte Sootholtet, juryleder for kategorien.


Jury besto av Marte Sootholtet, leder av Leder Impact Startup med Ferd, Gunnar Edwin Crawford, sjef for SmartBy ved Stavanger kommune, Aina Løhre, rådgiver innovasjon og digitalisering ved Stavanger kommune og representant for NITO IKT, Anne Mette Dørum, spesialrådgiver strategisk IKT og Digitalisering ved KS og David Hansen, salgsleder offentlig sektor ved Microsoft.

Redde bedrifter

Vinneren av kategorien «redde bedrifter» ble Project Wham. Andreplassen gikk til Cabbie.

Gründerne av Wham er Becky Wightman og Charlotte Sverdrup. De gjør det mulig for folk å kjøpe gavekort til virtuelle gaver som de kan sende til venner og familie. Det kan være gavekort på kaffe og mat, som de kan benytte når coronakrisen er over og kaféene åpner igjen.


Julyleder er varaordfører i Oslo kommune, Kamzy Gunaratnam. Hun forklarer at Wham vant fordi de adresserer økonomiske og sosiale problemer. De har funnet en måte å støtte lokale bedrifter, og sende små gaver til venner og familier når man er isolert. Teknologien er godt utviklet og det er behov for den type tjenester.

Løsningen Cabbie, som kapret andreplassen, kobler taxier og butikker for å kunne levere varer hjem til folk. Juryen la vekt på at dette er en veldig aktuell og relevant tjeneste. Infrastrukturen er allerede der, og teknologien fungerer godt.


Julyleder er varaordfører i Oslo kommune, Kamzy Gunaratnam. Resten av juryen er Carl Christian Malm, Chief Quality Officer fra Accenture, Kaja Skovborg Hansen, daglig leder ved Vippa, Gustav Eilertsen, SVP fra Fortum og Stig Sørensen, Manager Product Visibility fra Bloomberg LD.

Den viktigste dagen er i morgen

Jørn Haukøy i Code11 er en av arrangørene bak den norske Hack The Crisis. Han sier at det har vært «helt fantastisk» å samarbeide med både det offentlige og det private i Oslo og Norge.

Arrangementet har fått god hjelp av sponsorer og partnere som kunne stille opp på veldig kort tid, deriblant Cisco, Telia, Microsoft, Nito, KS, Garage 48, IKT-Norge, Startup Norway og Doga.

– Det viktigste som skjer er på mandag. Flere av våre sponsorer har forpliktet seg til å hjelpe team på veien videre. Så på mandag går vi gjennom de beste ideene og diskuterer hvordan vi kan best matche team med ressurser, sier Haukøy.


Team Omkrets fikk juryskryt og 100.000 kroner for sin butikk-bookingtjeneste.
Gründerne bak Wham er Becky Wightman og Charlotte Sverdrup. De får 100.000 til videreutvikling av sin gavekort-idé.