– Hjemme-alene-festene var såpass populære, så jeg så at jeg kunne betalt. Jeg tok inngangspenger i døren, sier Carl-Erik Michalsen Moberg og ler.
Annonse
Allerede da kombinerte han arrangøren og kremmeren i seg. De to egenskapene har han dyrket videre.
For å få råd til å gå på BI leide han et helt cruiseskip og lagde studentcruise.
22 år gammel ble han «headhuntet» til stilling som markedssjef i utelivsselskapet KJS Servering i Bergen. Selskapet drev utesteder og Moberg fikk ansvaret for gjennomføring av en rekke arrangementer.
Annonse
Annonse
– Det mest morsomme jeg var med på var da vi gravde ut kjelleren under Frescohallen og laget en nattklubb der. Vi åpnet stedet med en burlesque-kveld - der vi serverte en 7-retters, der folk satt med hansker og spiste med hendene, sier Moberg.
Da utelivsselskapet skulle ha et stort arrangement på Hemsedal, trengte de et billettsystem. De prøvde å bruke det som eksisterte, men det var tungvint.
– Vi måtte bruke faks for å legge inn bestillinger.
Dette var i 2012. Han bestemte seg for å lage et bestillingssystem selv, og sluttet i jobben for å satse alt.
Annonse
Drøye ti år senere har det både gått oppover, strakt nedover under pandemien og så inn i vekst igjen etter å fokusert på drift i Norge, Sverige og Storbritannia.
Når oppstartsbedrifter eller konferanse-arrangører ønsker et dypdykk inn i internasjonalisering og Storbritannia, bruker de å ringe til Moberg.
Annonse
Flytte-ultimatum
Han forteller i Shifters podcast at det å drive «business» i Storbritannia og Norge er helt forskjellig.
Annonse
– Salgsprosessen er helt ulik. I Norge kan det ta to møter og rundt et kvartal. I Storbritannia kan det ta opptil halvannet år.
Selv fikk han et ultimatum fra investor Henrik Lie-Nilsen:
– Han hadde tro på løsningen vår, men sa jeg måtte flytte til London hvis han skulle investere. Da tok jeg beslutningen på fem minutter, uten å snakke med konen. Vi hadde to små barn og var midt i husbygging da, sier Moberg.
– Henrik er en bjellesau. Hva jeg kan si det? Hadde ikke han investert, ville ikke andre gjort det heller.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.