Nettverk
260 har fredagshoppet her:
– Vi bygger kultur, utvider nettverket og blir bedre på innovasjon
Hver fredag hele året inviterer Ingvild Kjørrefjord og Hanne Wetland til fredagshopp i sjøen ved Nordre Nøstekai i Bergen. De mener det er mye mer enn et hopp i sjøen.
– Se, her har du en badekåpe du kan låne!
Ingvild Kjørrefjord, innovasjonssjef hos StormGeo, har selvsagt en kåpe klar til journalisten. Hun er motsatsen til en innkaster (som skal få folk inn på et utested) - Kjørrefjord er en utkaster.
Hun vil «kaste» flest mulig i sjøen hver fredag klokken 12.
– Vi nærmer oss tusen enkelthopp nå og har hatt 260 enkeltdeltakere innom, sier hun stolt og viser frem grafene hun har hengt opp i vinduet ut mot badeplassen.
I tillegg til det selvsagte - at deltakerne blir våte og får seg en frisk utfordring når de står der på hoppkanten året rundt - har badearenaen også ført til at folk har fått nye jobber.
Mer om det om litt, først fra begynnelsen:
To som hoppet
Det begynte egentlig med at to tidligere Innovasjon Norge-kolleger, Kjørrefjord og Hanne Wetland (som da jobbet i Knowit og nå jobber i renovasjonsselskapet BIR), begynte å bade sammen. Så ble det bare flere og flere som hoppet. Nå er StormGeo og Knowit vertsskap for badeklubben.
Begge bedriftene holder til i umiddelbar nærhet. Torstein Fjelltveit Skagseth fra Knowit har overtatt Wetlands rolle. Han kommer ruslende i badekåpe og slippers fra arbeidsplassen like bortenfor.
– Vi er med fordi det er forfriskende å møte nye mennesker hver fredag, som man i løpet av sekunder - i alle fall om vinteren - har en unik felles opplevelse sammen med, som kan åpne dører og føre til varige relasjoner i lang tid fremover, sier Skagseth.
I tillegg til å være en av iniativtakerne til felleshoppingen hver fredag, har Kjørrefjord også tatt med badingen inn på egen arbeidsplass.
Kjørrefjord mener badingen kan gjøre selskapet bedre, både når det gjelder innovasjon og kulturbygging.
– Skremmende og spennende
– Innen innovasjon er det viktig å gå utenfor komfortsonen. Det gjør vi virkelig her. Vi pusher grenser gjennom å hoppe i sjøen gjennom hele året. Akkurat som det krever mot å hoppe i havet, krever det mot å innovere. Innovasjon innebærer ofte å ta risikoer og gå inn i det ukjent, noe som kan være skremmende, men også spennende, sier Kjørrefjord.
– Det er litt vanskelig å måle kultur, men jeg vet at det er samarbeidsprosjekter som har oppstått som følge av badeklubben og vi ser at det binder folk sammen. Det blir alltid god stemning når vi hopper i sjøen, forteller hun.
StormGeo startet på loftet til TV2 på slutten av 90-tallet og har nå flyttet til nabobygget som er på badekaien, eller Nordre Nøstekai som den også heter.
– Mange forbinder oss med et værselskap, men vi er mye mer, forteller Kjørrefjord.
Halvparten av inntektene til selskapet kommer fra shipping, 30 prosent fra energi og fra 20 fra andre sektorer.
– Vær er bare en del av mange datakilder vi bruker for å levere operasjonell innsikt til kundene, forklarer Kjørrefjord.
Omsetningen er på over en milliard. 70 ansatte sitter i Bergen. 600 er fordelt på resten av verden.
Øver på utfordringer
– Vi står i mange samarbeid hele tiden. Vi bør øve på å være i utfordrende situasjoner sammen så ofte som mulig. Når du hopper ut i vannet og det er nær null grader i vannet, så føler man seg som king kong med en gang. Man har overvunnet en barriere, sier Kjørrefjord.
Hun ser at badeklubben, eller hopp-i-sjøen-klubben som kanskje ville vært riktigere, skaper nye relasjoner og styrker gamle.
– Nettverk er når man virkelig stoler på hverandre. Når man står fast eller i utfordrendeS situasjoner, så vet man at man får hjelp. Å hoppe sammen er en genial måte å skape sterke nettverk på, sier Kjørrefjord.
Deler fra scenen
Hun har delt erfaringene fra fredagshopping på ulike konferanser, blant annet 7Analytics sin NOW-konferanse og under åpningen av Innovasjonsuken OPP. Hun har også innimellom med et bilde fra badingen når hun ukentlig rapporterer til ledelsen om OKR (objectives and key results, hovedmål og delmål på norsk).
Det blir godt mottatt.
– Det er en virkningsfull metafor som bringer frem smil og latter. Uansett om det går bra eller dårlig, så har vi godt av å smile og le litt. Smil og latter fremmer en følelse av samhold og tillit. Godt samarbeid er avgjørende for vellykket innovasjon, og en positiv atmosfære gjør det lettere for folk å jobbe godt sammen, sier Kjørrefjord.
Hun forteller nå at det er blitt vanlig at kolleger fra andre steder i verden og Norge kjenner til badetradisjonen i Bergen.
– Patricia fra Brasil pakket med seg badetøy da hun var på besøk i Bergen i januar og nylig hoppet vår CFO i vannet i forbindelse med et møte i Bergen. Alle tar med seg badetøy når de skal på et møte her, sier Kjørrefjord.
Fra USA til Nordre Nøstekai
Flere av deltakerne har fått jobb gjennom nettverket de har fått i badeklubben, deriblant tidligere gründer i Leieting, Christer Hansen Eriksen, og patentadvokat Patrick Abbott.
– Jeg liker badeklubben som en frisk, til tider utfordrende (hopp fra snøfonner og gjennom is på vannet!) og sosial aktivitet som fint runder av uken. Tilfeldigvis så var det også slik jeg ble introdusert for StormGeo vinteren 2022 etter invitasjon fra Ingvild. Jeg hilste på flere av hennes kollegaer og fikk sansen for selskapet og de fine folkene. Senere dukket en unik og spennende stilling opp med et stort innovasjonsprosjekt, som jeg valgte å søke på. Resten er historie, sier Eriksen. .
Badenettverk ga relevant jobb
Abbott fikk nettverk som ledet ham til sin første relevante jobb i Norge.
– Jeg hadde møtt Ingvild på noen arrangementer for startups da hun inviterte meg med i badeklubben. Jeg flyttet fra USA til Bergen fordi konen min fikk jobb her. Det var vanskelig for meg å finne en relevant jobb - jeg jobbet som turistguide og jeg hadde lite nettverk her, sier Abbott.
– Gjennom badeklubben ble jeg kjent med mange, og personer der ledet meg til jobben jeg har fått nå, sier Abbott. Han har nå fått jobb som patentrådgiver i Bergen.
– Jeg er veldig glad for jobben og veldig takknemlig for hva Ingvild har gjort, sier Abbott.