Musikktech

6 hete musikktech-startups som kjemper om å bli den neste store hiten etter Voisey

Music Tech Conference Bergen samler investorer fra hele verden - seks norske gründebedrifter skrudde opp volumet.

Fra folkehøyskole til gründer: Sondre Netteland (til høyre) forklarer programvaren han har laget sammen med en lærer og en annen elev ved Voss folkehøgskule - til gründerne Trond Tornes og Morten Storhaug (til venstre).
Publisert Sist oppdatert

Det ble feiret da musikk-startupen Voisey ble solgt til Snap. Selv om Bergens-bedriften etter hvert fikk en ublid skjebne og ble lagt ned internt hos tech-giganten, blir det fortsatt betraktet som en av de største suksessene innen musikktech i Norge. Under Music Tech Conferance Bergen fikk vi muligens et hint om hvem som kunne ta opp arven, da en rekke gründere viste seg frem under tittelen «Next big thing».  

Seks av oppstartsselskapene var norske og blir presentert lenger ned i saken. 

Bergen Kjøtt: Frem til 2000 var det kjøttforedling her. Nå er det utvikling og foredling av musikk som gjelder.

Konferansen arrangeres for andre gang og har et eget tilbud for startups innen musikktech, i tillegg til hovedprogrammet. 

Første dag av konferansen foregikk på Bergen Kjøtt. Den gamle fabrikken er en kreativ arbeidsplass, produksjonshus og kulturhus for Bergen. 

Fra 1905 var det margarinfabrikk her, deretter kjøttforedling fra 60-tallet til rundt 2000. 

Nå huser det 28 separate studioer, med rundt 85 musikere og artister - og scenen «Fabrikkhallen» på 250 kvadratmeter. 

– Et av målene med konferansen er å bringe sammen innovative musikkteknologiske startups med potensielle investorer, bransjeeksperter og andre nøkkelaktører i musikkindustrien, sier Elise Hessevik i Buzzfond. Konferansen arrangeres av Buzzfond, Crescat ved Jørgen Iden og Oiid ved Frank Østevold. 

Ni startupselskaper og 90 deltakere deltar totalt - fra Polen, Spania, USA, Canada, Østerrike, Sverige, Belgia, Storbritannia, Litauen og Albania

Oppstartsbedriftene hadde stands i lokalet og publikum gikk rundt for å høre og spørre om de ulike løsningene de leverer. Lydnivået var høyt - og selskapene nærmest sloss om lyd-oppmerksomheten. 

Nexro

Fra finans til musikk: Lana Pozniakova, gründer i Nexro, har tidligere jobb med fintech. Her forteller hun om selskapet til andre deltakere. (Hjelp oss gjerne med navn på disse..)

Gründer Lana Pozniakova skal bruke AI for å hjelpe artister å finne ut hvor de bør spille sine neste konserter

– Nå nærmer vi oss lansering. Det blir rett over sommeren. Vi har 70 selskaper som har inngått avtale med oss, på verdensbasis, sier Pozniakova. 

– Og vi har laget en egen låt, utbryter hun og begynner å spille den av på den høyttaler. 

Selskapet ble gründet i Bergen, men Pozniakova bor nå i Oslo. 

Nexro tilbyr løsning for optimalisering av artistsuksess med datadrevne strategier, som maskinlæring og AI. 

Musikkindustrilandskapet har blitt mye mer komplekst de siste årene, noe som gjør det vanskelig for bransjefolk å navigere og optimalisere strategiene sine for artistsuksess. 

Nexro gir fagfolk i musikkbransjen mulighet til å analysere faktorer som påvirker artisters karrierer på sosiale medier, streaming og radio. Ved å dekode trender, replikere suksess og bruke slike data til å forutsi fremtiden, hjelper Nexro musikkprofesjonelle med å utvikle seg og ta raskere og mer informerte beslutninger.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Hance AI

Lydselskapet Hance AI i Oslo er født ut av to andre norske startups. Gründerne har enhjørnings-ambisjoner innen fem år. 

Fersk: Bergenseren Yrjan Tangenes bor i Trondheim og har nettopp begynt som kommersiell sjef i det Oslo-baserte Hance AI.

Yrjan Tangenes startet som kommersiell direktør i selskapet for tre måneder siden. Nå representerer han selskapet i hjembyen Bergen.

Shifter har tidligere skrevet om at øreproppselskapet Minuendo snappet han fra Kygos selskap. Seriegründeren og musikeren har både jobbet med Kygos hodetelefoner, Minuendo og vært en del av bergensgruppen Real Ones. 

Han var også en av gründerne bak Oiid. 

Nå ønsket Tangenes seg tilbake til musikkteknologi-bransjen. 

– Hva er siste nytt  i Hance AI nå? 

– Det ser lovende ut. Vi har fått inn mange på test-kontrakter og tester ut to nye teknologiske løsninger, sier Tangenes. 

Han tar skjermen på full lydstyrke for å demonstrere AI-modellen som kan ta bort lydspor «in real time» i nettleser, altså direkte mens for eksempel en musikkvideo spiller. 

– Det er real time som er vår greie, sier Tangenes. 

Hance ønsker å «revolusjonere lydopplevelser med banebrytende signalbehandlingsteknologi». Selskapet utnytter kraften til AI for å forbedre klarhet og kvalitet i sanntid, og uttaler at de setter en ny standard for lyd på tvers av bransjer. 

Teknologien er designet for utvikliere, maskinvareingeniører og lydfagfolk. Teknologien forvandler klarheten og kvaliteten på lyden i sanntid. 

Selskapet er gründet av Stian Aagedal, Peder Jørgensen, Joote Hika og Erling Hoff. 

Strimo 

Da elever og lærere ved Voss folkehøgskule skulle streame et skiarrangement i Myrkdalen i Voss herad i fjor fant de ikke en god teknisk løsning for dette som ikke kostet skjorta. 

Tre gründere: Sondre Netteland i Strimo har fått besøk av Trond Tornes og Morten Storhaug.

Nå har to elever og en lærer utviklet en livestream-plattform i samarbeid. 

– Vi møttes på folkehøyskolen der jeg og med-gründer Marcus Otterstad gikk på datalinjen ved forskjellige kull. Med-gründer Björn Slettemark var lærer for oss begge. Datalinjen på folkehøyskolen har vært engasjert i å livestreame arrangementer rundt om i kommunen de siste årene, forteller med-gründer Sondre Netteland. 

Alle tre har bidratt på utvikler-siden. 

– Mange lokale arrangement der sliter med å lage livestreams, spesielt de med mindre penger og kompetanse. Behovet er stort - bare på Voss er det flere idretter som prøver å nå ut, men de sliter med å få det til. Løsningen er å redusere produksjonskostnader og kompleksitet, sier Netteland.  

Strimo lar deg bruke telefoner som kamera, og du kan produsere livestreamen på hvilken som helst enhet. 

– Vi satser på en abonnementsløsning og ønsker å gjøre livestreaming med flere kameraer tilgjengelig for flere, sier Netteland. 

I august skal de livestreame arrangementer under Arendalsuka. 

Trond Tornes og Morten Storehaug står ved standen til Strimo og får høre hva det går i. Tornes er gründer i NoordRights og Storehaug gründer i Entreprenerdy. 

– Jeg har allerede tipset en jeg kjenner om dette, og ønsker å prøve det ut selv også. 

– Dette er interessant, sier Storehaug. Han skal arrangere et startup-arrangement om et par uker og ønsker å teste det ut der. 

Skal lansere i 2025: Gründerne Leo K. Amb (til høyre) og Ole Anton Hagen i Kakorri.

Kakorri

Musikktech-selskapet Kakorri transformerer musikkdistribusjon med det de beskriver som «et banebrytende brukergrensesnitt som gir artister full kontroll og eliminerer problemer som finnes hos andre distributører». 

– Våre konkurrenter er Distrokid, Tunecore og et svensk selskap som heter Amuse. 

– Hvordan skal dere ta opp konkurransen med dem? 

– Vi vil minimalisere alle unødvendige steg og skape en bedre opplevelse for artistene når det gjelder å legge ut musikk, sier gründer Ole Anton Hagen. 

Han har startet selskapet sammen med Leo K. Amb. De holder til i Drammen, Brummundal og Oslo. 

Plattformen gir artister kontroll over distribusjonen, og transformerer måten de administrerer og deler musikken sin på. 

– For tiden utvikler vi tjenesten vår gjennom strenge tester med norske artister og forbedrer vår interne teknologi. Når vi er klare, planlegger vi raskt å ekspandere til Sverige og andre skandinaviske markeder. Vår langsiktige visjon er å være den ledende musikkdistribusjonstjenesten i Europa og USA, og tilby innovative verktøy for å hjelpe artister med å vokse karrieren og samarbeide effektivt, uttaler selskapet. 

Kakorri tar sikte på lansering i begynnelsen av 2025 og jobber nå med utvikling. 

Direkte-komponering: Håkon Skjæret (til høyre) i BitWaves slår ringen mot koppen, appen tar opp og Aaditya Kumar kan komponere musikken videre på nettbrettet.

BitWaves

BITWaves er BIT20 Ensembles musikkapp for bruk i komposisjonsprosjekter og musikkproduksjon. Lyd-tech-selskapet i Bergen lager en app som man kan bruke til å ta opp hvilken som helst lyd. 

– Appen gir mulighet for lekne og personlige komposisjoner fordi du ikke styres av et rutenett i komposisjonsdelen. Ved å bevege fingrene over skjermen kan man gjøre lydene mørkere og tregere. Etter at du har samlet lydene du liker, kan du sette dem sammen til små komposisjoner ved å plassere dem på skjermen, sier Håkon Skjæret, som jobber med innovasjon og formidling i selskapet. 

Skjæret slår ringen mot en kaffekopp, mens appen på nettbrettet tar opp, deretter trykker og drar han i lyden på skjermen. 

– Du kan samle egne lyder og lage en komposisjon. Du blir komponist på en dag, sier Skjæret. Per nå er appen gratis for alle. På spørsmål om hvordan de skal tjene penger og hvordan forretningsmodellen er, får vi følgende svar: 

– Det er derfor vi er her! Vi får masse positive tilbakemeldinger på appen. Nå er vi her for å møte mennesker og se potensialet for appen vi har laget, og se hvilke muligheter vi har for å vokse. 

Lager plattform for samhandling: Stine Mari Røverdatter i Broadcast på scenen i Bergen.

Broadcast Events

Broadcast Events i Oslo er en SaaS-plattform (programvare som en tjeneste) og et økosystem som forbinder alle parter innen live-arrangement-bransjen. 

Selskapet er gründet av Stine Mari RøverdatterTim Harris og Håvard Haga. 

Stine Mari Røverdatter, styreleder og økonomisjef, sto på scenen under konferansen - med temaet «Future of live». 

En kartlegging selskapet har gjort viser at det har vært 12.394 musikkarrangementer i Bergen, Trondheim og Oslo de siste 12 månedene. 69 prosent av arrangementene var i Oslo, 17 prosent i Trondheim og 15 prosent i Bergen. 

26 prosent av arrangementene var gratis-arrangementer. 

Selskapet har også kartlagt hvor mange av arrangementene som var forhåndsutsalg. Det var bare fire prosent. 

Røverdatter forteller at det er ingen Spotify for live-arrangementer, og at Facebook ikke fungerer. Selskapet mener de har laget løsningen på dette problemet - en flersidig SaaS-plattform og et økosystem som forbinder alle parter innen eventbransjen.

Arrangørene får tilgang til en plattform med verktøy for å gjøre arrangementspromotering raskere, enklere og løsninger for å synkronisere dataene deres med nettsiden deres og andre relevante kanaler.Publikum får tilgang til den samme plattformen via web eller en app og får tilgang til en dedikert kilde for informasjon om arrangementer, med mulighet til å tilpasse sitt eget utseende og preg, følge tagger, sjangre, arenaer, festivaler og så videre og gjøre det til sitt eget valg. destinasjon for live-arrangementer.