Last mile
60 millioner i omsetning for dagligvaresatsingen til Foodora
Etter første driftsår står Foodora Markets igjen med 10 dark stores. Men veksten skal fortsette.
Foodora Market er dagligvaresatsingen til hurtighandelselskapet Foodora og hadde i fjor salgsinntekter på nesten 60 millioner kroner i det norske markedet.
Kostnadene beløp seg til 95,7 millioner kroner.
Foodora Market leverer dagligvarer på minutter fra 10 såkalte dark stores i 6 byer. Dette er ikke butikker hvor kundene plukker varer, men hvor ordrene blir plukket og pakker før de blir hentet av bud.
Victoria Hellesøy leder selskapet. Hun forteller at det er både givende og krevende. Det viser også årsregnskapet som nylig ble offentliggjort.
– Vi har etablert et helt nytt marked på utrolig kort tid. Det er klart jeg er stolt, sier Hellesøy. Vi åpnet vår første butikk februar 2021 og på slutten av året hadde vi hele 9 butikker.
Hun mener det ikke blir riktig å sammenligne tallene med dagligvaregigantene.
– De er ikke som oss og vi er ikke som dem. Vi etablerer et helt nytt marked og gir folk et helt nytt produkt. Tallenes viser at det er noe mange vil ha. Fra første fulle driftsmåned til siste i 2021, hadde vi 200% ordrevekst.
Planen er å åpne den ellevte butikken på Ensjø i Oslo i august. Ifølge Hellesøy har det vært krevende å finne lokaler, blant annet som følge av såkalte negative servitutter som hindrer konkurrerende virksomhet fra å etablere seg i samme bygg som andre dagligvareaktører.
Næringsminister Jan Christian Vestre signaliserte under et seminar for dagligvarebransjen tidligere i år at han så på disse klausulene som en uting som han vil til livs.
– Vi er et barn av pandemien og befinner oss i en vekstfase. Vi investerer i å utfordre et dagligvaremarked som er overmodent for innovasjon. Det koster å etablere seg, men vi har stor tro på hurtiglevering av dagligvarer i det norske markedet. Det utrolig givende å se at så mange nordmenn har tatt i bruk tjenesten vår allerede, sier Hellesøy