saas

AI-rigget Attensi vokser i USA – opp 42 prosent

Trond Arne Aas tviler ikke på AI-bølgen. Nå lanserer selskapet et nytt AI-forbedret produkt for digital opplæring. 

CEO og medgründer Trond Arne Aas med direktør for strategiske prosjekter, Karen Kuhnle Klakegg.
Publisert Sist oppdatert

Leverandør av digitale læresystemer, Attensi, har brukt tiden produktivt siden AI-sjokket høsten 2022 da ChatGPT ble presentert for verden.

– Jeg tror det kom litt overraskende på de fleste, men fra det øyeblikket var det ingen tvil om at AI blir en revolusjon, sier CEO og medgründer Trond Arne Aas. 

– Vi tror det kommer i alle digitale tjenester, og da handler det om å være best på det. 

Selskapet tok tidlig grep. Nå oser det kunstig intelligens av hele Attensi-organisasjonen, som har innført det i egne prosesser, men også er i ferd med å slippe kundene løs på et nytt produkt med potensial for å løfte kvaliteten på digital læring flere hakk.

– Vi er i verdenstoppen på dette nå, sier han.

I en demonstrasjon for Shifter av det nye produktet, må en AI-generert avatar som ikke bruker riktig verneutstyr og er «promptet» til å ha en bestemt personlighet, irettesettes på en pedagogisk måte av en leder. I dette spillet er det du som er lederen. 

Fordi systemet er bygget på store språkmodeller (LLM) og strukturert, gir avataren varierende svar på instruksene fra gang til gang, og systemet gir den som er under opplæring løpende feedback. Det hele føles mer levende og har mer nerve enn andre typiske HR-opplæringsprogrammer, som kan oppleves både uinspirerende og kjedelige. Her kan man faktisk kjenne på nervøsiteten som kan oppstå i slik situasjon.

– Fremover vil vi se mer av hyperpersonalisering. AI gir oss muligheten til å øve på alle tenkelige scenarier med større innlevelse, sier Aas. 

AI ligger også under panseret i løsningen. Aas demonstrerer hvordan hele «dialog-trær» mellom forhåndsinnstilte aktører genereres fra prompter, og han forsikrer om at kundenes data blir på Attensis lokale server hele tiden, uten fare for å bli brukt til AI-trening eller komme på avveie.

 – Jeg opplever at akkurat den problemstillingen er løst, sier han. 

Direktør for strategiske prosjekter, Karen Kuhnle Klakegg, trekker frem AIs evne til å kutte ned på arbeidsbyrden ved å lage opplæringsprogrammer. 

– Du kan trykke på en knapp og få ut et autogenerert utkast til løsning i sin helhet. All oversetting skjer automatisk. Dette er innhold som vi og kundene tidligere ville brukt mange timer på. Alle slike ting går veldig mye fortere nå, sier hun og legger til at det fortsatt er grunn til å holde øye med prosessene for å sikre kvaliteten. 

– Vi bruker det som utkast som man kan jobbe videre med, sier hun. 

AI endrer konkurransen

Den raske utviklingen i hva AI kan gjøre, byr på flere utfordringer for klassiske SaaS-selskaper. Konkurrenter vil dukke opp oftere og raskere enn før. 

Aas tror det for mange selskaper er både en trussel og en stor mulighet. 

– Det kommer an på deg selv. Vi omfavner det og forsøker å fange potensialet. Ja, det kommer flere konkurrenter, men vi har noe unikt og forstår hvordan brukerne våre henter ut verdi fra produktet på en måte som er vanskelig å kopiere, sier han. 

På samme måte som man kan trenes i å coache en medarbeider, bruker mange kunder Attensi til å bli bedre i kundedialogen. I en skrytevideo peker flere Attensi-kunder på at salgsteamet ble bedre etter å ha fått opplæring med systemet og at salget gikk målbart opp. For en kunde var det til og med snakk om en dobling. 

– Det at vi har store globale kunder, og holder på dem, viser at vi gjør noe riktig, sier Aas. 

– Mange startups tilbyr AI som en del av løsningen sin nå, men sies å slite med kostnadene knyttet til det. Blir det dyrere for kundene nå? 

Aas sier det kommer an på bruken. 

– En side ved AI kan være veldig billig, en annen krever mer. Det som er interessant fremover er hvordan dette påvirker konkurranseelementet. Vi har fokusert på å få ut så mye kraft av AIen som mulig uten at det blir for dyrt. 

Styrte unna VR-hypen

AI har også en aura av hype ved seg. For Attensi var veivalget enkelt. Klakegg illustrerer med en annen hype og et annet veivalg, VR-brillene. 

– Det var også en stor snakkis som skulle revolusjonere digital opplæring, og Meta satset enorme summer på utviklingen av teknologien, sier hun. – Vi ble likevel aldri helt overbevist om dette skulle bli en revolusjon på kort sikt.

– VR er utvilsomt bra på enkelte anvendelsesområder, men det blir neppe bredt omfavnet innenfor alle bruksområder.

SaaS-tallens tale

Attensi har vokst jevnt og trutt. I fjor landet omsetningen på 215 millioner kroner, opp fra 162 millioner i 2022. 

– Veksten er organisk, understreker Aas.

Det mest sentrale tallet for SaaS-investorer, såkalte årlige gjentakende inntekter eller ARR (annual recurring revenue), økte i 2023 med 42 prosent og er nå 235 millioner kroner.

En tommelfingerregel er at verdien på selskapet grovt kan angis som 5-15 ganger ARR - altså er Attensi verdt 1,2 til 3,5 milliarder kroner hvis det skulle bli kjøpt opp nå. 

Ikke at det ligger i kortene med det aller første. Største eier, Viking Venture, sitter på i overkant av 40 prosent av aksjene og pleier ikke ha hastverk med å selge unna selskaper i vekst.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Akkurat nå har Attensi 250 store kunder, og mye tyder på at disse er fornøyde. Den såkalte net retention rate (NRR) ligger på 115 prosent, som innebærer at de eksisterende kundene øker hva de bruker på Attensi litt hvert år, og omsetningen ville økt med 15 prosent i året dersom selskapet ikke hadde klart å hanke inn en eneste ny kunde fremover. 

Lønnsomhet ligger også i kortene i følge Aas. 

– Vi er EBITDA-positive nå i sommer, sier Aas som har holdt igjen litt på kostnadssiden de siste årene. – Med veksttakten vi har nå, kan vi raskt bli lønnsomme på bunnlinjen også, men vi vil nok fortsettee å investere i vekst. 

Det betyr ikke nødvendigvis mange flere ansatte, men hardere tråkk på salgsgassen.

Medvind i USA er en av årsakene til fremgangen. Aas forteller at teamet deres i Boston startet opp på verst tenkelig tidspunkt under pandemien, men nå har fått mange store kunder innen handel og hospitality (hotell, servering og reiseliv) og innen finans og industri.

– Vi har bygget organisasjonen i USA rundt nøkkelpersoner som flyttet over til USA. Det har vært en god strategi for oss.