CEO i Airthings, Øyvind Birkenes, og CEO og gründer i Airtight, Per Magne Helseth.

Airthings kjøper opp Airtight: Navnet var ikke den eneste likheten

– At hundre personer skal sitte hos Airthings, og 30 personer i Forskningsparken, når vi har det samme markedet, de samme kundene, føles ikke riktig. Men det gjør dette, sier gründer av Airtight, Per Magne Helseth. Nå blir selskapet en del av Airthings.

Publisert Sist oppdatert

Airthings har de siste årene vokst seg store på luftsensorer og radonmåling. Selskapet startet med å utvikle enkle trådløse radonmålere, men satser nå på et bredt spekter av produkter og tjenester knyttet til måling av luftkvalitet.

Nå kjøper de opp Airthight, et norsk proptech-selskap som utvikler smart sensorteknologi for å redusere energitap i bygninger.

– Sammen med Airtight kan vi nå tilby en alt-i-ett-løsning til kundene våre, som ikke bare overvåker og identifiserer potensielle problemer, men som også løser dem, samtidig som vi hjelper planeten vår, sier CEO i Airthings, Øyvind Birkenes.

Vil inn i alle bygg

Airtights patenterte teknologi analyserer data om lufttrykk i bygninger og bruker skybaserte algoritmer for å styre ventilasjonssystemer. På den måten kan store bygg spare om lag 16 prosent energi.

– Våre sensorer skal hindre trekk, og måler trykkforskjellen i bygget.

Airtight-gründer og CEO Per Magne Helseth påpeker at bygg står for 40 prosent av verdens energiforbruk, noe en Statsbygg-rapport fra 2018 også viste. Av dette lekker 12 prosent ut i ingenting.

– Målet vårt er å ha våre sensorer i alle bygninger og redusere det globale energiforbruket med fem prosent. Airthings' versjon stemmer overens med vår egen, og den komplementære teknologien og globale tilstedeværelsen deres gjør det mulig for oss å nå målet vårt raskere, forklarer Magne Helseth.

Passet bra sammen

De to selskapene møttes på Zero-konferansen i Bergen, hvor Airtight var klar med lansering av sin senor, etter flere år med utvikling. Under corona-stengingen ble selskapene enige om å møtes.

– Med en gang de lettet litt opp, kjørte vi i teamet til Bergen, der de som er lengst fremme i automasjon av bygg hos Airthings er. Vi hadde med oss sensorer og hardware, og fikk alt koblet opp på én dag. Vi skjønte at dette passet veldig bra sammen.

Planene startet med et felles prosjekt, men etter en stund ble det tydelig for begge selskapene at et oppkjøp var riktig.

– At hundre personer skal sitte hos Airthings, og 30 personer i Forskningsparken, når vi har det samme markedet, de samme kundene, føles ikke riktig. Men det gjør dette.

Selskapene ønsker ikke å gå ut med noen sum på oppkjøpet, men forteller at det blir gjort med en kombinasjon av kontakter og Airthings-aksjer.

Per Magne Helseth, gründer og CEO Airtight, Bjørnar Lie, gründer og CTO Airtight; Alf Helseth, medgründer og Chief Architect Airtight, Øyvind Birkenes, CEO Airthings, Erik Lundby, medgründer og CFO Airtight; Pål Kvalheim, medgründer og CCO Airtight.

6-7 år foran

Birkenes forteller at de første som trigget han med selskapet, var personligheten til teamet.

– De er faglig utrolig dyktige. Takket være Airtights patenterte teknologi er vi fullt utrustet til å kunne hjelpe kundene våre med å oppnå en balanse mellom helsa til de som oppholder seg i bygget og operative bunnlinjer, samtidig som vi reduserer det globale klimaavtrykket. Dette partnerskapet blir en vinn-vinn både for kundene våre og for resten av verden, sier Birkenes.

Mens Airthings har vært på markedet i flere år, og blitt en vinner hos giganten Amazon, har Airtight knapt rukket å nå markedet.

– Vi hadde en plan om å lansere i sommer, men startet litt før tiden.

Helseth forteller at selskapet allerede har fått inn tunge kunder.

– Vi har koblet opp systemet på to av Thons kjøpesentre. De har klart å spare 300.000 kilowatttimer i snitt per senter, og har allerede bestilt systemet på ytterligere 5 kjøpesentre. I tillegg har vi kommet inn dørene hos KLP, sier han

Airthings vil tilby en alt-i-et-løsning

Og Helseth forteller at oppkjøpet gir selskapet en god mulighet å få teknologien sin til utlandet.

– Produktene selger ikke seg selv, det tar tid. Airthings er 6-7 år lengre frem enn oss, og 90 prosent av salget er eksport. Istedenfor at vi skal bruke fem år på å bygge noe tilsvarende rundt vår teknologi, er det bedre å bli en komplett pakke.

I oppkjøpet blir Airtights teknologi integrert i Airthings for Business-løsningen, som skal gi både nye og eksistenderende kunder merverdi.

– De er et fantastisk team, bygget et kjempebra produkt og har allerede kommet langt med salg.

I sommer hentet også Airthings 60 millioner kroner i en emisjon, og fikk med seg tungvektere som Storebrand og KLP. Selskapet avslørte da at de planlegger notering på hovedlisten på Oslo Børs neste år.