CEO Øyvind Birkenes og CFO Erik Lundby i Airthings
Foto: Torill Henriksen
Airthings selger mer og bruker mer
Sensorselskapet Airthings økte inntektene og kostnadene i tredje kvartal, og leverte et underskudd på 10,7 millioner kroner.
Omsetningen i børsferskingen Airthings var på 44 millioner kroner i tredje kvartal, kraftig opp fra 29 millioner kroner samme periode i fjor. Det kommer frem i den første kvartalsrapporten til selskapet etter at aksjen ble tatt opp til handel på Merkur Market 30. oktober.
Selskapet leverte et negativt kvartalsresultat på 10,7 millioner kroner etter skatt, litt svakere enn i samme kvartal i fjor, da underskuddet var på 9 millioner kroner.
– Tredje kvartal har typisk vært lavsesong for oss, men vi har opplevd betydelig vekst og etterspørsel for både forbruker- og kommersielle produkter gjennom 2020, uttaler Airthings-sjef Øyvind Birkenes i børsmeldingen.
Ifølge rapporten skyldes de økte kostnadene planlagte investeringer. Særlig er salgsinnsatsen økt, der kostnadene har gått opp til 16 millioner fra 8,1 millioner i fjor. Samtidig har lønnskostnadene økt til 17,7 millioner fra 10,8 millioner i fjor. I september hadde Airthings ifølge rapporten 100 ansatte.
Dagen før kvartalsrapporteringen annonserte Airthings sin nye tjeneste, en slags virus-detektor. Markedet reagerte positivt på nyheten, og aksjeprisen økte da for første gang til nivåer over prisen ved første handelsdag på Merkur.
Torsdag fortsatte aksjen forsiktig oppover, og ble kort tid etter børsåpning handlet for 13,10 kroner, som gir Airthings en markedsverdi på 2,23 milliarder kroner.