Forrige gang vi møtte Runa Haug Khoury var i Ekebergskogen under pandemien. Den nye lederen for Kjell Inge Røkkes storstilte sirkulærsatsing Aion hadde med seg en handlekurv fra Meny og et par plastfat fra McDonalds hun ville vise frem. Produktene var gjenvunnet fra avfall fra høykvalitetsplast i not, trål og melsekker i den marine industrien.
– En kapitalsterk eier i ryggen gjør det mulig for oss å bygge sterkt og riktig ut fra start, sa Haug Khoury til oss i Shifter.
Forrige gang vi møtte Runa Haug Khoury var i Ekebergskogen under pandemien. Den nye lederen for Kjell Inge Røkkes storstilte sirkulærsatsing Aion hadde med seg en handlekurv fra Meny og et par plastfat fra McDonalds hun ville vise frem. Produktene var gjenvunnet fra avfall fra høykvalitetsplast i not, trål og melsekker i den marine industrien.
Annonse
– En kapitalsterk eier i ryggen gjør det mulig for oss å bygge sterkt og riktig ut fra start, sa Haug Khoury til oss i Shifter.
Nylig tikket det inn en melding fra den tidligere toppsjefen hos Røkke, med en nyhet som er å anse som en av årets første store overganger i gründernorge.
Runa Haug Khoury den gangen hun var sjef i Aion.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Bellona-erfaring
Annonse
Runa Haug Khoury begynner nemlig i seriegründer og engleinvestor Adam Scheurings miljøstartup, Variable - et drøyt år etter at hun takket for seg i Aker-systemet.
– Variable har utviklet det jeg mener er den beste teknologiske løsningen for livsløpsanalyser, sier Haug Khoury, som før hun startet i Aker, var en av toppene i miljøorganisasjonen Bellona.
Hun var godt kjent med Variable og deres tech-løsning for å hjelpe produksjonsbedrifter med å velge mer klimavennlige innsatsvarer allerede da hun jobbet i Aion. Det var gründer Johan Brand fra Kahoot og We Are Human som introduserte henne for teamet. Hun så hvordan livsløpsanalyser for klimautslipp var et konsulenttungt marked, og at Variable kunne endre på dette.
– Jeg har stor tro på teknologiløsninger som gir selskaper bedre verktøy for å ta eierskap til sine egne bærekraftsanalyser, sier hun om sin nye arbeidsgiver, der hun nå får status som medlem av gründerteamet og også får eierskap i prosjektet.
Annonse
I vekst
Shifter har tidligere besøkt møbelfabrikken Vestre på Magnor, for å se hvordan verktøyet til Variable hadde blitt integrert til forretningssystemet Monitor - som blir brukt av nærmere 7000 små og mellomstore produksjonsbedrifter i Europa og Asia. Og det er ikke en "just another ESG reporting tool"-startup.
Annonse
– Dette er et verktøy for produktinnovasjon, for å kutte utslipp og optimalisere egen verdikjede både på miljø og kostnadVariable har vært tro mot sin opprinnelige plan og ikke vridd seg mot finansielle rapporteringskrav innen ESG, noe jeg ser på som en fordel, sier Runa Haug Khoury.
Dessuten så hun et SaaS-selskap i frisk vekst - med en dobling i de årlige abonnementsinntektene fra ett år til det andre.
Annonse
Shifter besøkte for litt over to år siden møbelfabrikken Vestre, der Adam Scheuring (fra venstre) og Oscar Haavardsholm i Variable viste frem systemet sammen med møbleprodusentens strategisjef, Øyvind Bjørnstad.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Veien ut av Aker
Hun forteller om noen lærerike, delvis fantastiske, men også tøffe år i Aion. Etter noen turbulente måneder fulgte en strategisk pivot våren 2023 . Til tross for at de hadde kommet et godt stykke på vei, hadde de slitt med å få product-market-fit, finne kundene som ville ha det i en slik skala at det ble stor business ut av det.
Nye investorer kom inn på eiersiden, og det ble enighet om at den tidligere Bellona-toppen ikke var riktig person til å lede satsingen videre - og den daværende finansdirektøren tok over.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Pivoteringen var vellykket, og selskapet fikk mange kunder. Samtidig var det en nødvendig innstramming på kostnadssiden, både internt og teknologisk. Jeg var helt ute av selskapet i januar 2024, men heier fortsatt voldsomt på teamet. Det var en ekstremt lærerik reise, sier Haug Khoury.
Miljøpolitikk og salg
I Variable går hun inn i rollen som vekstsjef, med ansvar for salg, markedsføring, organisasjonsutvikling. og kommunikasjon. Ikke minst vil hun også følge det regulatoriske arbeidet tett, der hun har lang erfaring som miljølobby-topp i Bellona.
– Min erfaring fra miljøbevegelsen har vært ekstremt nyttig. Det grønne markedet formes av både politikk og reguleringer. Reguleringene er ikke helt satt ennå, men vi bygger Variable slik at vi er 100 prosent tilpasset det som kommer. Dette gir kundene våre trygghet.
Haug Khoury er optimistisk.
– Vi har et råsterkt team, en solid teknologiplattform og en stadig økende etterspørsel etter livsløpsanalyser. Markedet modnes for digitale produkter som EPD (Environmental Product Declarations) og digitale produktpass. Vi ser at flere selskaper forstår viktigheten av å ha kontroll på sine verdikjeder både økonomisk og miljømessig.
– Jeg har selv kjøpt verdikjedeanalyser i Aker BioMarine, så jeg forstår kundeperspektivet her og den enorme fordelen Variable har med å tilby en rent techbasert løsning. Modne selskaper er mettet på dyre og konsulenttunge gjenkjøp som gir en statisk analyse. Variable sin løsning er langt mer skalerbar, rimeligere og gir kunden mye store eierskap og kontroll over egne verdikjedeanalyser.
Adam Scheuring har startet Variable. Han og Runa Haug Khoury deler nå både et sterkt miljøengasjement og arbeidsplass.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Stragisk ansettelse
Gründer og administrerende direktør Adam Scheuring forteller
at selskapet har nådd flere viktige milepæler i forkant av ansettelsen. Blant
annet går de nå i pluss med et team på fire personer.
– Vi har signert flere fantastiske kunder, inkludert en
Fortune 200-bedrift. Vi trengte noen som kan tilføre ekstra energi og struktur
til våre kommersielle initiativer og hjelpe oss med å skalere selskapet mot
vårt neste mål.
Han beskriver Haug Khoudry som en eksepsjonell strategisk
kommunikator.
– En sjelden og avgjørende faktor for suksessen til de
fleste kommersielle aktiviteter som tidlige startups må mestre, sier Scheuring.
Han peker på nødvendigheten av evner innen salg, produkt- og
innholdsmarkedsføring, merkevareposisjonering og såkalt «thought leadership»,
altså være en viktig stemme innenfor tematikken.
– Å hjelpe oss med å samle alt dette i en helhetlig strategi
og drive det med full kraft var akkurat det vi trengte for neste vekstfase.
– Hvordan har du sikret deg at du ikke får inn et
corporate-hode som ikke er kompatibelt med livet i en startup?
– Kompatibilitet handler om mindset og verdier. Vi er begge
ekstremt ambisiøse og deler filosofien om å skalere på den mest
kapitaleffektive måten mulig. I tillegg har Runa lidenskap og drivkraft som er
sjelden selv i startup-verdenen. Å ha noen med corporate-erfaring er dessuten
en stor fordel for en raskt voksende startup med enorme enterprise-kunder som
oss.