slush
Alt du for lengst burde tenkt på når det er en uke til Slush: Triksene og eventene gründere bør få med seg
Shifter har bedt rutinerte Slush-deltagere om noen siste-liten-råd til stressa gründere som ligger bakpå i forberedelsene, ikke minst hvilke events de bør prioritere i jungelen av arrangementer.
Onsdag i neste uke braker det løs for årets store tech-konferanse i Helsinki. Slush er et massivt skred av innhold fra ulike scener inne i messehallen. I tillegg arrangeres det en rekke side-eventer rundt i den finske hovedstaden.
Selv om vi selv har vært der i over åtte år, er det nesten alltid like vanskelig å holde oversikten - enten det er en pitch man burde sett, en karaoke man burde sunget med, et innlegg man burde hørt, en fest man skulle sneket seg inn på, et pokerlag man burde ha tapt penger i, en sauna man burde svettet for, eller noe annet.
Vi har hentet inn tips fra noen av de mer erfarne deltagerne, i håp om at det kan hjelpe.
Partner Magne Uppman i VC-fondet Snö har allerede en overbooket kalender for Slush - med en god blanding av møter på dagtid, side-events og middager på kvelden. Han er opptatt av at gründere må vurdere om det er verdt tidsbruken.
– Det er gjerne en del inspirasjon og tips å hente fra de beste innleggene, men dette kan man ofte tilegne seg ved å lese, høre på podcasts eller se video av foredrag. Det viktigste er å avtale relevante møter, og få utnyttet at mange investorer, kunder eller partnere er samlet på samme sted. Men møtene må avtales på forhånd, det er som regel lite å hente på å dra over uten grundig forhåndsplanlegging.
Han påpeker at det er mange relevante side-events, og ofte sektorspesifikke der gründerne kan knytte relevante kontakter. Men igjen, kartlegg og meld på i forkant.
Partner Kjetil Holmefjord i tidligfasefondet Sondo føler ofte at de beste samtalene kommer på side-events, altså ikke på hovedarrangementet. De fleste har gjestelister og forsøker å skape en intim og eksklusiv stemning.
– Slush er en god måte etablere eller styrke relasjonen til mange potensielle investorer for den neste runden man skal hente. Men det krever en del timer forarbeid med research og mailing.
– Ambisjonen må være å ha booket inn de viktigste pratene før man setter seg på flyet i så tilfelle. Det kan selvfølgelig skje at man tilfeldigvis ramler over drømmeinvestoren på et event, men høyst sannsynlig ikke.
Han synes det er vanskelig å peke på noen spesifikke investorer norske gründere bør prøve å møte.
– Det er såpass mange aktører som investerer i presåkorn og såkorn at det er vanskelig å peke ut noen få. Men bruker man databasen til Slush, Crunchbase og Shifters investordatabase skal det ikke ta altfor lang tid å finne aktører som investerer i fasen, geografien, og markedet man befinner seg i.
Administrerende direktør Siw Andersen i Oslo Business Region har allerede over 300 påmeldte på VC Mixer som hun arrangerer sammen med investeringsfondene Skyfall og Sandwater på tirsdag ettermiddag før konferansen braker løs på onsdag.
– Det er smart å melde seg på de mest populære side-arrangementene tidlig for de blir alltid fulle. Jeg prioriterer selv møter med nordiske og internasjonale samarbeidspartnere og investorer som er interessert i Oslo, som jeg setter opp i forkant.
– Om du snart skal inn i et nytt marked, så finn et par arrangementer om dette og bli kjent med de som arrangerer det eller foredragsholderne. Det er store sjanser for at de kan gi deg gode connections i sine lokale markeder senere. Book så mange møter du kan FØR det starter.
Tidligfase-gründere bør være der for det er en av de viktigste konferansene for startups i verden. Investorer og gründere fra hele verden drar på Slush. Det er en fantastisk møteplass, men også en veldig god arena for å få oversikt over trender, hva dine konkurrenter gjør og hvordan de satser. For de kjører garantert på.
– Tenk langsiktig og start å bygge relasjon med investorer du tror kan være interessert i å være med på din neste runde. Om du er i såkornsfasen, så tenk senere runder allerede nå. Du trenger ikke ha full pitch, men vær godt forberedt. Og vær forberedt på å møte potensielle investorer på ulike side-events så ha pitchen klar, uten å overpitche. Bygg relasjoner!
Den norskfinske investoren Claes Mikko Nilsen er en av de mest rutinerte Slush-deltagerne, og har vært med helt fra da det startet i det små. Han har tidligere vært leder for den finske foreningen for engleinvestorer, og jobber nå for det japanske VC-fondet Nordic Ninja.
Han viser til en rekke lister som sirkulerer i den indre krets av de mest erfarne deltagerne.
– Det er veldig vanskelig å si hvilke eventer som er best, men det lønner seg i det minste for gründerne å sende en privat melding til arrangøren om det er fullt på listen. Et annet tips er å ha en investor som ber om invitasjon på vegne av deg, sier Claes Mikko Nilsen.
Partner Jon Kåre Stene i VC-fondet Skyfall har innboksen full av invitasjoner fra en lang rekke gründere. Han anbefaler å ligge i forkant.
– Ha et klart mål med oppholdet, og planlegg. Er du førstereis, hør med de som har vært der mange år (dette er ofte VCer). Slush har den største samlingen VC.kapital i verden, alle er der for nettverksbygging, men den store verdien tar man ut når man er kommet hjem. Fundraising er en hot intro-business, så skaff deg kontakter som du kan følge opp. Veldig mye skjer på side-events, altsåpå drinker, middager, disko og karaoke. Få invites til disse eller lær deg å snike deg inn.
Hege Tollerud ledet tidligere Oslo Edtech Cluster, men er nå plattform-ansvarlig i det utdanningsrettede VC-fondet Brighteye. Hennes hovedfokus er å treffe selskaper og investorer innenfor edtech, inkludert å ha møter med et utvalg norske edtech-selskaper.
– For norske tidligfase-gründere vil jeg vel trekke frem tilgangen til investorer – “alle” internasjonale investorer er på plass. Men viktig å planlegge og booke møter på forhånd.
Av arrangementer hun prioriterer ekstra høyt er InvestED, et side-event på tirsdagen i regi av Helsinki Education Hub. Hovedmålgruppen er alle med interesser innen utdanningsteknologi – med investorpaneler, keynotes, samt den nordiske semifinalen i Global Edtech Startup Awards (GESAwards).
– Og masse tid til nettverking og samtaler.
Gründer Ulrikke Lien i Sensorita er en av de som har nailet viktige investorer på Slush. Hun var der for første gang for to år siden. Da hadde hun så vidt hørt om konferansen, og tenkte at det var for gründere som hadde kommet lenger enn henne, men valgte likevel å dra da hun fikk en billett på kort varsel. Det har ført til mye - blant annet på grunn av en rød dress.
– Slush er et veldig effektivt sted for å bygge ut nettverket, men da er det viktig at folk husker deg mellom hver gang man treffes. Så jeg tenkte at jeg måtte ha på meg noe som skilte seg ut. Det viste seg at det var ekstremt effektivt, sier hun.
Hun hadde ikke rukket å melde seg på noen side-events på kvelden, slik alle anbefaler, men klarte seg godt likevel.
– Jeg kom inn på alle stedene jeg ville inn på. Hvis man har selvtillit og spør pent, eller ser noen kjente der inne som kan gå god for deg, går det ofte bra. Hvis det er første gang man drar, kan det være lurt å alliere seg med en annen og litt hustlete gründer som har et nettverk man kan slenge seg på.
– Det gjelder å ikke være sjenert. Det må man bare legge det igjen hjemme. For man har én jobb på Slush, og det er å få nye kontakter. Det gjør man bare ved å prate med folk om været eller hva som helst.
Hun anbefaler også at man ikke er for pågående i pitchingen.
– Ikke vær så hardcore på å pushe eget selskap, heller snakke om noe annet. Folk blir ganske lei av å pitche og bli pitchet til, så forsøk å skape en mer genuin relasjon.
På Slush er det også en rekke spesifikke fag-events, som gründere bør få med seg, hvis de er i en relevant nisje. Det var slik Ulrikke Lien møtte Guillaume Bazouin i Brick & Mortar Ventures - den ledende investoren i den kommende runden.
– Jeg begynte å snakke med ham, og det ble en relasjon jeg har vedlikeholdt senere. Man kan ha mange agendaer når man drar på Slush, men å det å dra dit er i seg selv å tilrettelegge for flaks. Det er ganske høy sannsynlighet for at man har flaks på Slush hvis man er litt på, og tør å snakke med folk man ikke kjenner fra før.