slush

Alt du for lengst burde tenkt på når det er en uke til Slush: Triksene og eventene gründere bør få med seg 

Shifter har bedt rutinerte Slush-deltagere om noen siste-liten-råd til stressa gründere som ligger bakpå i forberedelsene, ikke minst hvilke events de bør prioritere i jungelen av arrangementer. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag i neste uke braker det løs for årets store tech-konferanse i Helsinki. Slush er et massivt skred av innhold fra ulike scener inne i messehallen. I tillegg arrangeres det en rekke side-eventer rundt i den finske hovedstaden. 

Ekspertenes anbefalte events

Hovedprogrammet til Slush finner du her. Men mange av deltagerne er der først og fremst for de mange side-eventene og sosiale samlingene på dagtid og kveldstid. Her er en samling av eventer som Shifters Slush-veteraner mener kan være verdt å snike seg med på

Tirsdag 19. november 2024:

  1. Nordic Seed Night

    • Tid: 18:00
    • Beskrivelse: Et myteomspunnet arrangement arrangert av Crowberry, Dreamcraft, Maki og Luminar, som samler venturekapitalister og utvalgte gründere for nettverksbygging.
    • Lenke: Nordic Seed Night
  2. OpenOcean Poker Tournament

    • Tid: 19:00
    • Beskrivelse: En populær pokerturnering arrangert av OpenOcean, kjent for å tiltrekke seg mange investorer og gründere.
    • Lenke: OpenOcean Poker Tournament
  3. NinjaNight

    • Tid: 18:00
    • Beskrivelse: Et lukket arrangement med rundt 300 deltakere, inkludert mange fra Japan, fokusert på nettverksbygging mellom internasjonale aktører.
    • Lenke: NinjaNight
  4. InvestED

    • Tid: 10:00–18:00
    • Beskrivelse: Arrangert av Helsinki Education Hub, med fokus på Edtech. Inkluderer investorpaneler, keynotes og nettverksmuligheter.
    • Lenke: InvestED
  5. Global Startup Ecosystem Mixer

    • Tid: 17:00–20:00
    • Beskrivelse: En møteplass for aktører som bygger startup- og innovasjonsmiljøer globalt.
    • Lenke: Global Startup Ecosystem Mixer
  6. The Download x Slush

    • Tid: 20:00
    • Beskrivelse: En fest for tech- og kreative næringer, med mange investorer til stede. Krever invitasjon.
    • Lenke: The Download x Slush
  7. Internasjonal VC Mixer

    • Tid: 18:00
    • Beskrivelse: Arrangert av Oslo Business Region i samarbeid med Skyfall og Sandwater, samler over 300 investorer for nettverksbygging - med en rekke nordmenn.
    • Lenke: Internasjonal VC Mixer

Onsdag 20. november 2024:

  1. London & Partners Reception

    • Tid: 16:00–18:00
    • Beskrivelse: En mottakelse for gründere interessert i det britiske markedet, arrangert av London & Partners.
    • Lenke: London & Partners Reception
  2. The Backed Party

    • Tid: 20:00
    • Beskrivelse: En stor fest arrangert av Backed VC, kjent for å tiltrekke seg mange investorer og gründere. Krever invitasjon.
    • Lenke: The Backed Party

Torsdag 21. november 2024:

  1. Unlocking AI’s Potential

    • Tid: 10:00–12:00
    • Beskrivelse: Et arrangement med fokus på kunstig intelligens og fremtidige muligheter innen feltet.
    • Lenke: Unlocking AI’s Potential
  2. Slush Climate Summit

    • Tid: 13:00–15:30
    • Beskrivelse: For gründere og investorer med interesse for klima- og bærekraftsløsninger, med fokus på innovasjon og samarbeid.
    • Lenke: Slush Climate Summit

Selv om vi selv har vært der i over åtte år, er det nesten alltid like vanskelig å holde oversikten - enten det er en pitch man burde sett, en karaoke man burde sunget med, et innlegg man burde hørt, en fest man skulle sneket seg inn på, et pokerlag man burde ha tapt penger i, en sauna man burde svettet for, eller noe annet. 

Vi har hentet inn tips fra noen av de mer erfarne deltagerne, i håp om at det kan hjelpe.

Investor Magne Uppman i SNÖ.

Partner Magne Uppman i VC-fondet Snö har allerede en overbooket kalender for Slush - med en god blanding av møter på dagtid, side-events og middager på kvelden. Han er opptatt av at gründere må vurdere om det er verdt tidsbruken.

– Det er gjerne en del inspirasjon og tips å hente fra de beste innleggene, men dette kan man ofte tilegne seg ved å lese, høre på podcasts eller se video av foredrag. Det viktigste er å avtale relevante møter, og få utnyttet at mange investorer, kunder eller partnere er samlet på samme sted. Men møtene må avtales på forhånd, det er som regel lite å hente på å dra over uten grundig forhåndsplanlegging.

Han påpeker at det er mange relevante side-events, og ofte sektorspesifikke der gründerne kan knytte relevante kontakter. Men igjen, kartlegg og meld på i forkant.

Kjetil Holmefjord i Sondo Capital.

Partner Kjetil Holmefjord i tidligfasefondet Sondo føler ofte at de beste samtalene kommer på side-events, altså ikke på hovedarrangementet. De fleste har gjestelister og forsøker å skape en intim og eksklusiv stemning.

– Slush er en god måte etablere eller styrke relasjonen til mange potensielle investorer for den neste runden man skal hente. Men det krever en del timer forarbeid med research og mailing.

– Ambisjonen må være å ha booket inn de viktigste pratene før man setter seg på flyet i så tilfelle. Det kan selvfølgelig skje at man tilfeldigvis ramler over drømmeinvestoren på et event, men høyst sannsynlig ikke.

Han synes det er vanskelig å peke på noen spesifikke investorer norske gründere bør prøve å møte.

– Det er såpass mange aktører som investerer i presåkorn og såkorn at det er vanskelig å peke ut noen få. Men bruker man databasen til Slush, Crunchbase og Shifters investordatabase skal det ikke ta altfor lang tid å finne aktører som investerer i fasen, geografien, og markedet man befinner seg i.

Siw Andersen i Oslo Business Region.

Administrerende direktør Siw Andersen i Oslo Business Region har allerede over 300 påmeldte på VC Mixer som hun arrangerer sammen med investeringsfondene Skyfall og Sandwater på tirsdag ettermiddag før konferansen braker løs på onsdag.

– Det er smart å melde seg på de mest populære side-arrangementene tidlig for de blir alltid fulle. Jeg prioriterer selv møter med nordiske og internasjonale samarbeidspartnere og investorer som er interessert i Oslo, som jeg setter opp i forkant.

– Om du snart skal inn i et nytt marked, så finn et par arrangementer om dette og bli kjent med de som arrangerer det eller foredragsholderne. Det er store sjanser for at de kan gi deg gode connections i sine lokale markeder senere. Book så mange møter du kan FØR det starter.

Tidligfase-gründere bør være der for det er en av de viktigste konferansene for startups i verden. Investorer og gründere fra hele verden drar på Slush. Det er en fantastisk møteplass, men også en veldig god arena for å få oversikt over trender, hva dine konkurrenter gjør og hvordan de satser. For de kjører garantert på.

– Tenk langsiktig og start å bygge relasjon med investorer du tror kan være interessert i å være med på din neste runde. Om du er i såkornsfasen, så tenk senere runder allerede nå. Du trenger ikke ha full pitch, men vær godt forberedt. Og vær forberedt på å møte potensielle investorer på ulike side-events så ha pitchen klar, uten å overpitche. Bygg relasjoner!

Claes Mikko Nilsen i NordicNinja

Den norskfinske investoren Claes Mikko Nilsen er en av de mest rutinerte Slush-deltagerne, og har vært med helt fra da det startet i det små. Han har tidligere vært leder for den finske foreningen for engleinvestorer, og jobber nå for det japanske VC-fondet Nordic Ninja.

Han viser til en rekke lister som sirkulerer i den indre krets av de mest erfarne deltagerne.

– Det er veldig vanskelig å si hvilke eventer som er best, men det lønner seg i det minste for gründerne å sende en privat melding til arrangøren om det er fullt på listen. Et annet tips er å ha en investor som ber om invitasjon på vegne av deg, sier Claes Mikko Nilsen.

Jon Kåre Stene i Skyfall Ventures.

Partner Jon Kåre Stene i VC-fondet Skyfall har innboksen full av invitasjoner fra en lang rekke gründere. Han anbefaler å ligge i forkant.

– Ha et klart mål med oppholdet, og planlegg. Er du førstereis, hør med de som har vært der mange år (dette er ofte VCer). Slush har den største samlingen VC.kapital i verden, alle er der for nettverksbygging, men den store verdien tar man ut når man er kommet hjem. Fundraising er en hot intro-business, så skaff deg kontakter som du kan følge opp. Veldig mye skjer på side-events, altsåpå drinker, middager, disko og karaoke. Få invites til disse eller lær deg å snike deg inn.

Hege Tollerud i Brighteye Ventures. Foto: Oslo Innovation Week/Gorm K. Gaare

Hege Tollerud ledet tidligere Oslo Edtech Cluster, men er nå plattform-ansvarlig i det utdanningsrettede VC-fondet Brighteye. Hennes hovedfokus er å treffe selskaper og investorer innenfor edtech, inkludert å ha møter med et utvalg norske edtech-selskaper.

– For norske tidligfase-gründere vil jeg vel trekke frem tilgangen til investorer – “alle” internasjonale investorer er på plass. Men viktig å planlegge og booke møter på forhånd.

Av arrangementer hun prioriterer ekstra høyt er InvestED, et side-event på tirsdagen i regi av Helsinki Education Hub. Hovedmålgruppen er alle med interesser innen utdanningsteknologi – med investorpaneler, keynotes, samt den nordiske semifinalen i Global Edtech Startup Awards (GESAwards).

– Og masse tid til nettverking og samtaler.

Ulrikke Lien i Sensorita.

Gründer Ulrikke Lien i Sensorita er en av de som har nailet viktige investorer på Slush. Hun var der for første gang for to år siden. Da hadde hun så vidt hørt om konferansen, og tenkte at det var for gründere som hadde kommet lenger enn henne, men valgte likevel å dra da hun fikk en billett på kort varsel. Det har ført til mye - blant annet på grunn av en rød dress.

– Slush er et veldig effektivt sted for å bygge ut nettverket, men da er det viktig at folk husker deg mellom hver gang man treffes. Så jeg tenkte at jeg måtte ha på meg noe som skilte seg ut. Det viste seg at det var ekstremt effektivt, sier hun.

Hun hadde ikke rukket å melde seg på noen side-events på kvelden, slik alle anbefaler, men klarte seg godt likevel.

– Jeg kom inn på alle stedene jeg ville inn på. Hvis man har selvtillit og spør pent, eller ser noen kjente der inne som kan gå god for deg, går det ofte bra. Hvis det er første gang man drar, kan det være lurt å alliere seg med en annen og litt hustlete gründer som har et nettverk man kan slenge seg på.

– Det gjelder å ikke være sjenert. Det må man bare legge det igjen hjemme. For man har én jobb på Slush, og det er å få nye kontakter. Det gjør man bare ved å prate med folk om været eller hva som helst.

Hun anbefaler også at man ikke er for pågående i pitchingen.

– Ikke vær så hardcore på å pushe eget selskap, heller snakke om noe annet. Folk blir ganske lei av å pitche og bli pitchet til, så forsøk å skape en mer genuin relasjon.

På Slush er det også en rekke spesifikke fag-events, som gründere bør få med seg, hvis de er i en relevant nisje. Det var slik Ulrikke Lien møtte Guillaume Bazouin i Brick & Mortar Ventures - den ledende investoren i den kommende runden.

– Jeg begynte å snakke med ham, og det ble en relasjon jeg har vedlikeholdt senere. Man kan ha mange agendaer når man drar på Slush, men å det å dra dit er i seg selv å tilrettelegge for flaks. Det er ganske høy sannsynlighet for at man har flaks på Slush hvis man er litt på, og tør å snakke med folk man ikke kjenner fra før.

23 tips til skikk og bruk under Slush

  1. Planlegg i god tid – Book møter og meld deg på side-events før du drar.
  2. Gjør grundig forarbeid – Bruk databaser som Slush sin, Crunchbase og investordatabaser for å finne investorer relevante for din fase.
  3. Sett tydelige mål – Ha en klar plan for hva du ønsker å oppnå med oppholdet.
  4. Dra alene – Unngå å reise med teamet ditt for å tvinge deg selv til å knytte nye kontakter.
  5. Skap gjenkjennelse – Bruk noe som skiller seg ut, som en fargerik dress eller annet som gjør at folk husker deg.
  6. Bli med på side-events – Det er her de beste samtalene og kontaktene skjer.
  7. Vær dristig – Ikke vær redd for å be om invitasjoner eller spørre pent om å få bli med på eksklusive arrangementer.
  8. Vær sosial og åpen – Snakk med fremmede og ha selvtillit, det kan åpne dører.
  9. Ikke vær for aggressiv i pitchen – Skap genuin kontakt ved å prate om andre temaer først.
  10. Ta kontakt med andre gründere – Allier deg med erfarne gründere som kan hjelpe deg inn på gode events.
  11. Husk nettverksbygging – Hovedverdien ligger i de kontaktene du får, så vær aktiv.
  12. Delta på sektorspesifikke events – For å møte relevante investorer og potensielle partnere.
  13. Legg igjen sjenansen hjemme – Slush krever at du er aktiv og tar initiativ til samtaler.
  14. Vær forberedt på uformelle møter – Mange avtaler skjer i uformelle settinger som fester, middager og barer.
  15. Bruk side-events strategisk – Planlegg hvilke du må være med på og hvilke som er mindre viktige.
  16. Vær fleksibel – Ting kan endre seg raskt, så ha en åpen agenda.
  17. Book så mange møter som mulig på forhånd – Å reise til Slush uten avtaler er en risiko.
  18. Delta på workshops og paneler – Få innsikt i trender og viktige temaer innen din bransje.
  19. Nettverk med investorer du kanskje trenger senere – Bygg relasjoner med investorer selv om de ikke er aktuelle akkurat nå.
  20. Sett av tid til å reflektere – Ta deg tid til å evaluere dagen og planlegge neste steg.
  21. Ha en backup-plan – Hvis et møte avlyses, ha en plan for hva du kan gjøre i stedet.
  22. Ta initiativ til spontane samtaler – Noen av de beste mulighetene kan dukke opp når du minst venter det.
  23. Ha en balansert timeplan – Sørg for at du ikke overbooker deg slik at du fortsatt kan være tilstede og effektiv på de viktigste møtene.
  24. Tipsene er generert av ChatGPT etter en gjennomgang av notatene til intervjuene vi har gjort i denne artikkelen.