hardware
Amerikansk teknologitopp blir ny sjef for Remarkable
Den intense jakten på en ny leder etter Magnus Wanberg resulterte i storfangst - ingen ringere enn den tidligere Bose-toppen Phil Hess. Her er historien om hvordan det gikk til, inkludert en detalj som røper neste trekk for suksess-startupen.
Egentlig begynte prosessen for tre år siden, da gründeren følte at fremtiden hans i Remarkable var en annen enn å være administrerende direktør. Selskapet hadde etter hans mening bare skrapt i overflaten, selv om de hadde solgt i bøtter og spann av det lovprisede skrive- og lesebrettet. Han begynte derfor å legge en plan for å gi fra seg lederstolen i hardware-yndlingen.
– Jeg hadde lyst til å jobbe mer langsiktig og strategisk, ikke være så operasjonelt involvert, sier Magnus Wanberg da vi møter ham ved Colosseum kino denne uka.
Der skal han litt senere på formiddagen fortelle de ansatte at de skal få en ny toppsjef.
Riktignok har tidligere kommersiell direktør Vegard Veiteberg vært midlertidig leder for «enhjørningen» i ett år mens gründeren har vært delvis i pappaperm. Wanberg er klar på at kollegaen har gjort «en fantastisk jobb». Det er likevel en tydelig stolt gründer som på en kafé på Majorstua presenterer oss for resultatet av den intense jakten på en ny administrerende direktør på permanent basis: En av de absolutte storfiskene innenfor forbrukerteknologi, den tidligere Bose-sjefen, Phil Hess.
Styrker og svakheter
Også da Wanberg overlot roret til Veiteberg for ett år siden, og gikk over i rollen som arbeidende styreleder, fortalte han hvordan det hadde sunket inn at CEO-rollen egentlig ikke var der han ville være. Riktignok hadde det vært spennende i de første årene etter at han startet selskapet i 2013. Han kunne definere retningen og strategien - de langsiktige målene.
– I starten er det riktig at gründeren er sjef, men nå har jeg vært administrerende direktør i over ti år, og selskapet har vokst ekstremt. Etter hvert er det helt andre ferdigheter som trengs, mener Wanberg.
Han ønsket seg en tungvekter med lang internasjonal erfaring, en som kunne gjennomføre det han hadde startet på. Selv ville han bruke tida på å klekke ut nye ideer og tenke visjonært på vegne av selskapet – være en katalysator.
– Som mange gründere er jeg en idé-type, en Petter Smart. Jeg liker å tenke på det nye, det som er helt på kanten, det neste skrittet. Sannheten er at for hver time med idégenerering er det hundre timer med gjennomføring som må til. Jeg merket at jeg hadde lyst til å ha en rolle som konsentrerer seg mer om det som skjer i den ene timen.
– De færreste av oss har vært på innsiden av Remarkable, vi får det jo bare litt fra utsiden, hva slags leder har du vært på innsiden?
– Vi har alle sterke og svake sider, også jeg. Jeg tror jeg har vært god på idéledelse, jeg er kreativ, og jeg klarer å utfordre de fleste typer team. Komme med store og hårete mål. Så er jeg ganske flink til å file på ideene til vi sitter igjen med gull. Det jeg er mindre god på er den tunge gjennomføringsfasen. Der er det mange flinkere folk enn meg.
– Har din dragning mot ideer og det kreative gjort at det har blitt litt kaos rundt deg på de andre tingene som du ikke synes er like gøy?
– Jeg opplever egentlig ikke det, det har jo vært faget mitt. Men det er en ting å være i stand til å gjøre jobben, men noe annet hva jeg egentlig ønsker å gjøre.
Fleksibilitet for familien?
Wanberg har det siste året for første gang fått anledning til å bruke mye av tiden sin på å være far for hans to små barn.
– Er det også et visst element av hensynet til familielivet, at du nå går av? Det er jo en sykt stor oppgave du har som gründer og administrerende direktør.
– En ting er antall timer, en annen ting er fleksibilitet. Som daglig leder har du mindre av det siste. Er det en krise, må du håndtere den der og da. Det går like mange timer til jobb og idégenerering nå, men det er en mye større fleksibilitet. Det er en oppside med den nye rollen. Det blir mindre møter og mer fleksibilitet i en hverdag med småbarn.
– Tenkte du ikke på dette før du fikk barn?
– Joda, både jeg og kona mi tenkte på dette før vi fikk barn, at det måtte være en balanse i livet. Så bygger jeg jo livet mitt rundt jobben, for meg er det jo ikke «jobb-jobb» i den forstand, det er min lidenskap, det er det som driver meg. Når jeg har en time fritid, jobber jeg med Remarkable-ting, det er mye morsommere enn å se på TV.
Det lange søket
Jakten på en ny sjef har vært intens og grundig. Remarkable så etter en leder globalt, og hyret derfor inn hjelp fra rekrutteringsselskapet Spencer Stuart. De jobbet med dette i et år. Beskjeden fra Wanberg var klar:
«Kartlegg verden, vi ønsker den beste til denne jobben, en som passer inn.»
Kravene var:
- Erfaring som teknologileder
- Produkterfaring
- Kommersiell erfaring
- Internasjonal erfaring
På et tidspunkt var det 1000 personer på listen, fra Asia til Amerika. Rekrutteringsselskapet høvlet listen ned til 400 kandidater, før de til slutt henvendte seg aktivt til 100 av dem. 25 av disse igjen ble intervjuet.
– Til slutt endte vi opp med den kandidaten vi ønsket mest av alt, sier Wanberg.
Vanligvis tar slike prosesser tre til fire måneder, men i Remarkables tilfelle tok det et helt år.
– Det er nok den lengste prosessen de har hatt på lenge. Det var tøft, for vi ønsket virkelig å få den perfekte kandidaten.
Den viktige kjemien
Det er nok av tilfeller der lovende vekstselskaper har fått inn en ekstern toppsjef, og det har krasjet med gründeren og teamet. Wanberg har vært opptatt av å finne den rette kjemien. Han og Phil Hess hadde en rekke møter sammen, både på video, men også fysisk. De hadde hele dager, de drakk øl sammen, spiste middager.
– Vi snakket gjennom svært mange dimensjoner av selskapet, om ledelse, historien, verdier, teknologi, vekststrategi, og en rekke andre ting. Jeg vil ikke si at kjemien med meg var et avgjørende mål, men det var en av mange ting som måtte være på plass.
Det var også noe annet som var slående med Phil Hess i forhold til noen av de andre som var i kikkerten, mener Wanberg. En del av kandidatene begynte nemlig tidlig å snakke om lønn og ulike former for kompensasjon i selskapet, mens Phil Hess var opptatt av å få vite mest mulig om kulturen i selskapet.
– Han sa at han ikke ville si ja eller nei til denne jobben før han hadde forstått kulturen.
En fan
Hess er selv en bruker av Remarkable. For ham kom det som lyn fra klar himmel at han kanskje skulle komme til å lede selskapet til et av sine yndlingsprodukter, som han hadde gått til innkjøp av bare et par måneder tidligere.
– Jeg får jo mange slike telefoner fra rekrutteringsselskaper, og som oftest ringer jeg aldri tilbake. Men denne tenkte jeg at jeg måtte ringe tilbake på. Jeg var veldig imponert over det de hadde gjort.
Han forteller om en lang prosess. Til sammenligning tok det bare seks dager å lande den forrige jobben hans.
– Det forteller jo om de høye standardene Magnus setter.
Han forteller at de snakket sammen hver uke i halvannen til to timer i flere uker. Selv bestemte han seg rundt åtte timer inn i samtalene.
Phil Hess fikk en bestemt følelse av et selskap som faktisk kom til å endre verden. Han viser til at det er mer enn nok av bedrifter som sier at de skal det, men at mange av dem er borte igjen etter noen år. Ofte skorter det på perfeksjonismen, driven mot å skape et virkelig supert produkt - ja, utholdenheten.
– De fleste selskaper klarer ikke det, men jeg tror Remarkable er et selskap som vil klare det.
Kulturen
Selv om Remarkable har en rekke nasjonaliteter i staben, er det først og fremst et norsk selskap, med de kulturforskjeller det eventuelt måtte innebære for en amerikansk toppsjef.
– Du er født, oppvokst, og har jobbet i USA. Så er du plutselig her i Norge. Hva er dine tanker rundt at dette er en annen kultur?
– Jeg må være årvåken. Det er jo gjerne de minste tingene som kan skape de største problemene. Utgangspunktet er at det meste er likt, men fortell meg om det som er annerledes, og jeg tilpasser meg det.
Han viser til at han opp gjennom karrieren har vært involvert i en rekke ulike land, særlig i Asia, der kulturforskjellene har vært større enn til Norge. Han viser også til at delstaten Massachusetts er blant de mest europeiske i USA. Det var imidlertid første gang han var her i landet da han kom hit på prøvetur i august.
Lederstilen
– Hva har du til felles med Magnus, hva har du ikke felles?
– Vi har begge et ønske om å endre verden. Jeg har jobbet med visjonære gründere, «tech-jesuser», tidligere. Jeg har aldri hatt visjonene som Magnus har, jeg vil aldri heller få til det, men jeg jobber veldig godt i team med dem som har det.
– Når jeg rekrutterer folk, spør jeg dem hva som gjør dem sinte. Hva gjør deg sint?
– Jeg tok en personlighetstest som en del av prosessen, og kom veldig lavt ut på sinne. Men hvis folk sier de skal gjøre noe, og ikke gjør det, så er det ikke ok. Dette handler om gjennomføring. Hvis noen i teamet ikke gjør jobben sin, bremser det alt, og undergraver teamets mulighet til å lykkes.
– Når det er sagt, så er jeg ikke en «brøler» og jeg brøler aldri til barna mine heller, men hvis noen svikter teamet ved ikke å gjøre jobben sin, irriterer det meg.
Hess skal jobbe «remote» fra hjemmekontoret i Boston en del av tiden. De første ni månedene kommer han imidlertid til å være mesteparten av tiden i Norge.
– Når jeg har bygget relasjoner og tillit, kommer jeg til å være halvparten her og halvparten i Boston.
Magnus Wanberg peker på sin side at USA er Remarkables største marked, og at det vil bli rekruttert stadig flere ansatte der. Selskapet har også flere av investorene der.
– Det er ikke et handikap for oss å ha toppsjefen der, vi ser heller på det som en potensiell styrke. Særlig de kommende årene.
Veien fremover for Remarkable
– Du ser mange gode ting med Remarkable, men hvilke utfordringer ser du, Phil Hess?
– Alle ting kan bli bedre. Jeg ønsker meg mer fra det. Det tar notater, og gjør det godt. Men til syvende og sist er det jo bare notater. Kan den oppsummere notatene mine, oppsummere mine og kollegaen min sine notater? Kan den gjøre meg bedre?
Han mener det er et enormt marked der ute, når Remarkable nå går inn i en ny fase.
– Det høres litt ut som dere skal implementere AI i Remarkable nå?
– Det er ingen dårlig retning. Vi holder tett om fremtidige planer før vi har konkrete ting å dele. Men fantasien begynner å løpe.
Idégenerator Wanberg trer inn, og sier at kunstig intelligens har vært på agendaen en stund.
– Det fantastiske med remarkable er at vi er den foretrukne måten å notere på for millioner av mennesker. Et notat er den første manifestasjonen av en idé utenfor hjernen. En gnist. Når det kommer til AI, og enda mer viktig, HI (human intelligence), ser jeg for meg at vi finner en fusjon av dette.
– Et personlig spørsmål til deg til slutt, Phil Hess. Hva slags personlige skills - språk, aktivteter, andre ting – vil du lære deg når du nå skal være mer i Norge?
– Jeg vil gå på truger i fantastiske landskap. Norge har en unik natur, og jeg vil se de store utsiktene.
– Du da, Magnus Wanberg. Hva vil du bruke tiden til?
– For meg vil det ikke endre så mye, siden det har vært slik i ett år allerede med Vegard. Men i januar blir det offisielt. Jeg kommer til å bruke tid på refleksjon og ideer, være en katalysator for suksess – lytte og stille vanskelige spørsmål.
– Ikke snorkle i Australia?
– Nei, ikke snorkle i Australia.