Intervju

Antler-gründerens elleville vekst: Nå investerer Magnus Grimeland tre milliarder i startups globalt

Han har bygget et globalt gründer-imperium på rekordtid, og flere av investeringene skinner inn i det nye året, men han har ingen planer om å slippe opp gassen.

Magnus Grimeland i Antler holder god kontakt med selskapene i den voksende porteføljen.
Publisert

Det har blitt få turer hjem til gamlelandet for Antler-gründer Magnus Grimeland i det siste. Han fikk tre dager i Norge i løpet av hele året. Planene om å ta en tur «hjem til jul» ble lagt på is da Singapore nylig innførte 10 dagers karantene for alle som skal inn i landet fra Norge.

– Det blir norsk jul i tropisk klima. Det begynner med tur i jungelen istedenfor på ski. Så blir det grøt med mandel. Julemiddag, gaver og julesanger rundt juletreet. I 30 grader, sier Antler-sjefen når vi møter ham på video i juleinnspurten.

Eksplosivt

Tre og et halvt år har gått siden han og Bjarne Abrahamsen kom innom Shifter for å fortelle om sine store planer for en ny type «startupfabrikk» de skulle bygge. De ville gi de klokeste hodene der ute et stipend i tre måneder, for å utforske ideer og starte selskaper, før Antler kom inn med investeringer i de beste ideene fra presåkornsstadiet.

Riktignok hadde de fått det ganske bra til i Singapore, med 62 kandidater fra 22 land, håndplukket blant 1500 søkere. Det var likevel vanskelig å se for seg at veksten kom til å bli så eksplosiv som den har vært de siste par årene.

Det spesielle ventureselskapet har nå etablert seg i 15 land spredt over Nord-Amerika, Europa, Asia og Afrika. Sør-Amerika er på planen for 2022. De får 50.000 søknader i året, fra håpefulle talenter som ønsker å bli en del av programmet.

Antler-gründer Magnus Grimeland og Bjarne Abrahamsen, startup-generatorens Europa-sjef - da de besøkte Shifter for å fortelle om planene sine for første gang. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Fra 0 til 3 milliarder

Antler har fond i de fleste regionene der de opererer, ledet av sterke lokale team. På grunn av reguleringer i ulike land kan de ikke gå ut med størrelsen på alle fondene, men Norden-fondet stengte på over 300 millioner kroner, og globalt forvalter Antler mer enn tre milliarder kroner.

– Vi har fått ekstremt sterke partnere i hver region, de fleste er tidligere grundere og mange av dem har gjort milliardexits, forteller Grimeland og viste til blant andre Alan Poensgen (Berlin), Bede Moore (Australia), Martell Hardenberg (London) og Marie Nielsen (Nairobi).

I Norge har selskapet et team på åtte personer i Oslo, som ledes av Anne Solhaug Tutar og Kristian Jul Røsjø, og over 50 rådgivere ellers i landet. I tillegg kan gründerne få støtte fra det internasjonale teamet, gjennom både kompetanse og nettverk. I løpet av knappe to år har Antler investert i 30 selskaper ut fra Norge.

Magnus Grimeland på besøk hos teamet i Berlin, ved et av tilfellene det var greit å reise.

Hands-on

Magnus Grimeland selv bruker mye av tiden sin på å jobbe direkte med porteføljeselskapene – med alt fra pitchdeck til salgsstrategi.

– Det er jo det som er fantastisk, ellers mister jeg meningen med at jeg holder på med dette. Verden beveger seg dessuten så raskt innen dette feltet, at det ikke tar lang tid før du er outdated som leder hvis du ikke er hands-on.

Han prøver å finne en balanse mellom det han beskriver som to ytterpunkter innen ledelse. På den ene siden er det noen ledere som er veldig detaljstyrende, men ikke veldig visjonære. På den andre siden har du ledere som bare tenker store tanker hele tiden, og ikke aner hva som skjer på bakken.

– Jeg tror det beste er å være midt mellom et sted - veksle mellom det store strategiske og det praktiske - ellers stopper du opp som leder, sier Grimeland.

Antlers lokasjoner globalt

Harde prioriteringer

– Men hvordan klarer du å få tid til alt dette, være så hands-on samtidig som du som topplederen skal være strategisk og langsiktig i Antler globalt?

– Først og fremst jobber jeg veldig mye. Jeg tror gründere som skal bygge produkter som virkelig er med å endre samfunnet, må jobbe veldig mye – legge inn mye tid.

– Så er jeg veldig nøye med å optimalisere tiden min. Målet er å leve det man tenker.

Selv kaller han det klassisk prioriteringsteknikk, der en tredjedel av arbeidstiden brukes med gründerne, en tredjedel går til operasjon (å bygge Antler), og en tredjedel går til folk, altså utvikle, rekruttere og ta vare på alle i Antler. I begynnelsen av hver uke setter han seg ned og vurderer om kalenderen er i tråd med fordelingen, og gjør tilpasninger. I slutten av uka ser han om han har klart å følge planen. Så gjør Antler-sjefen det samme for kvartalsplanen, årsplanen og treårsplanen, samtidig som han forestiller hvor han og selskapet skal være om ti år.

Suksess-porteføljen

En rekke av Antler-selskapene har gjort seg bemerket. Her er et utvalg av de største suksessene så langt:

  • Xanpool, Singapore

Fintech-selskapet har bygget en infrastruktur som gjør det mulig å sende alle typer penger (også krypto) på tvers av verden - raskere og tryggere enn med tradisjonelle løsninger. Har hentet over 27 millioner dollar, blant annet fra Valar Ventures.

  • Homebase, Vietnam

Et av Sørøst-Asias ledende proptech-selskaper, som hjelper huseiere å kjøpe, selge og forvalte boliger. Har hentet over 30 millioner dollar og vært en del av Y Combinator-akseleratoren.

  • Reebelo, Singapore

Sirkulærøkonomisk løsning for e-devices. Reduserer elektronisk avfall i Asia ved å reparere og selge elektroniske produkter til forbrukere på nett. Kundene kan både kjøpe og leie dingser til sterke rabatter i forhold til nypris, med garanti. Blant investorene er June Fund.

Volopay, Singapore

Plattform for økonomisk styring i bedrifter. Økonomiteamet kan følge med på kostnader, betale regninger, administrere betalingskort og føre orden med regnskapet. Har vært en del av Y Combinator.

  • Xailient, Australia

"Computer vision"-selskapet har utviklet en AI-løsning for svært små devicer. De har bygget det som skal være verdens minste og raskeste objekt-detektor, som passer på bittesmå enheter som krever svært lite energi.

  • Hodlnaut, Singapore

En utlånsplattform for krypto valutta, med stor suksess i Sørøst-Asia.

  • Marco, USA

Utlånsplattform som bidrar med driftskapital til latinamerikanske små og mellomstore bedrifter, med sikkerhet i fordringene selskapene har hos de amerikanske kundene. På denne måten får lånetagerne bedre renter, siden de kan lene seg på kundenes kreditt-rating. Village Global er blant investorene.

  • PowerX, USA

Har utviklet en løsning for å optimalisere oppvarming av varmtvann. Plug-and-play-enhetene varmer ikke bare opp vannet mer effektivt, men gjør berederne også om til varmebatterier for balansering av kraftnettet. Del av Y Combinator.

  • Sampingang, Indonesia

En jobbplattform med over en million jobbsøkere. Golden Gate Ventures har investert.

  • Airola, Singapore

Tilbyr lokale og regionale E-SIM-kort for reisende. Til stede i over 190 land verden over. Sequioa er blant investorene.

– Alle har dessverre begrenset med tid, men på denne måten prøver jeg hele tiden å prioritere det viktigste. De tingene du gjør i morgen, er viktig for hvor du er om ti år. Hvis du ikke tenker slik, kommer du aldri dit du vil, sier Grimeland.

Han mener det gjelder for personlig utvikling også. Hvis du ikke har gjort deg en tanke om hvor du skal være om ti år, vet du ikke hva du skal gjøre den nærmeste tiden. Den 41 år gamle småbarnsfaren tror at strategien også fungerer i privatlivet, med kjæreste og barn, når man er travel i jobb. Han presiserer at det er viktig å gi tid til familien, og de vennene man eventuelt vil være sammen med.

– Dersom du ikke tenker slik, tror jeg du ender opp i den bølgen der verden bestemmer hvor du skal, ikke hvor du selv bestemmer hvor du skal.

Teknologi-trendene

– Utfra det du ser i Antler og ellers, hva slags selskaper vil vi se fremover, og hvor vil de største endringene komme?

– Det kommer an på hvor i verden du er. I Afrika ligner mange av de nye selskapene på selskapene som har disruptet industrier i Europa, USA og Asia allerede, men de har sin egen lokale innovasjon og tilpasning.

Over hele verden vil disrupsjonen fortsette med økt kraft, og ingen industrier vil til slutt slippe unna, ifølge Grimeeland. Han viser til tre faktorer:

– Mange nye teknologier har blitt modne samtidig, for eksempel genteknologi, AI, IoT og blockchain. Dette vil skape store og rask endringer.

– Kostnaden med å bygge et selskap er nå veldig lav. Vi kunne satt oss ned en kveld, og laget et produkt som kunne hatt tusenvis av brukere på kort tid. Dette gjelder ikke bare software, men det er også mye raskere enn før å drive prototyping på hardware.

– Globaliseringen gjør at gründere vokser raskt frem fra nærmest hvor som helst. Hvis du går tilbake ti år var det rundt tjue byer i verden som hadde enhjørninger. Nå er det 230 byer. Det tok flyindustrien 68 år å få 15 millioner brukere - Pokemon brukte 14 dager. Særlig innenfor eiendom, klima, finans og helse tror han det vil skje mye nå den nærmeste tiden.

Fremtiden

– Kan du røpe noen nyheter fra Antler i det nye året?

– Vi jobber hardt med å tilføre enda mer verdi til grunderne vi har investert i. I 2022 kommer til vi å launch Antler Fusion 2.0 som er et internt verktøy der grundere på tvers av alle land kan dele erfaringer, rekruttere høyt selektert talent, få tilgang til juridiske dokumenter og playbooks, kompetanse og mentorer og mye mer.

– Helt til slutt. Apropos langtidsplaner, hvor er du, og Antler, om ti år?

– Om ti år har Antler hatt gleden av å støtte og investere i verdens beste gründere fra alle bakgrunner som har bygget de meste interessante selskapene som løser noen av verdens største problemer. Jeg er i Antler og jobber med gründere.