podcast
Antler-sjefen har jobbet med hundrevis av gründere: Her er ideene som går igjen
– Hvis vi skal investere i slike selskaper, må de ha noe virkelig unikt – enten en teknologisk innovasjon eller en ny forretningsmodell, sier Kristian Jul Røsjø om ideene som han ser gang på gang - et av mange temaer i ukens podcast fra Shifter.
Globalt har den kombinerte startupfabrikken og VC-fondet investert i snart 1500 selskaper. Antler harhatt over 10.000 personer innom programmene, fordelt på flere titalls lokasjoner rundt i verden. Partner Kristian Jul Røsjø og teamet på Norges-kontoret har jobbet med mellom 450 og 500 gründere og investert i drøye 60 selskaper siden oppstarten for fem år siden.
– Måten vi investerer på er litt annerledes. Vi går inn veldig, veldig tidlig. Fremfor å lete etter eksisterende selskaper der du må kjempe deg inn i gode runder, bygger vi vår egen dealflow, sier Jul Røsjø i Shifters seneste podcast, der han forteller om hvordan Antler jobber med gründere.
Gjenganger-ideene
Bare rundt halvparten av deltakerne søker seg inn i Antlers programmer, der de kan få lære og bli inspirert til å bygge selskaper.. Den andre halvparten hentes aktivt inn av Antler.
– Men ja, vi har også tatt ombord mennesker som ikke visste hva de ønsket å bygge, men vi tok dem ombord fordi vi synes de virket så utrolig bra. Det går tilbake til det du sikkert har hørt flere ganger fra oss: I og med at vi investerer såpass tidlig, så er gründerne og gründerteamene det viktigste. Ideen er selvfølgelig viktig, men klisjéen om at det heller er et knallsterkt gründerteam som eksekverer på en halvgod idé enn motsatt, den stemmer.
I podcasten snakker Jul Røsjø også om områder hvor det er mange om beinet.
– For eksempel er det mange som bygger løsninger innen rekrutteringsteknologi og matchingplattformer. Det er et problemfelt med mye potensial, men vi ser svært mange lignende konsepter. Hvis vi skal investere i slike selskaper, må de ha noe virkelig unikt – enten en teknologisk innovasjon eller en ny forretningsmodell, sier han.
Mental helse er et annet område hvor mange aktører konkurrerer.
– Det er et viktig problemfelt, og det er flott at mange ønsker å bidra. Men vi ser mange apper som forsøker å løse det på tilsvarende måter. Da må man skille seg ut for å være relevant.
Energi er også et felt med mye aktivitet, spesielt innen optimalisering av energiforbruk i bygg.
– Det er et viktig område, men det er mange aktører som jobber med lignende løsninger. For å fange vår interesse, må tilnærmingen være svært innovativ eller unikt posisjonert.
SaaS-bekymringen
Antler har investert i flere «Software as a Service»-selskaper, men Jul Røsjø ser utfordringer i markedet. Han slutter seg dermed til Microsoft-sjefens bekymring for at det kan bli vanskelig for en del slike startups fremover.
– SaaS er fortsatt en populær forretningsmodell, men det skjer store endringer. Kunstig intelligens (AI) har potensial til å forvandle mange av disse produktene. Vi ser allerede eksempler på hvordan generativ AI og AI-agenter kan gjøre en rekke SaaS-produkter overflødige eller ineffektive. Dette kan både være en trussel og en mulighet.
– De som utnytter AI effektivt, kan definere nye kategorier, men mange eksisterende verktøy risikerer å bli utkonkurrert, sier han.
Intensjonene til gründerne er uansett viktigere enn selve ideen, ifølge Antler-sjefen.
– Ideen er selvfølgelig viktig, men klisjéen om at det er bedre med et knallsterkt gründerteam som eksekverer på en halvgod idé enn det motsatte, ja, den stemmer, sier Kristian Jul Røsjø i Shifter-podcasten.
I denne podcast-episoden får du forøvrig også høre mer om hans reise fra diplomatiet til venture capital-verdenen, hvordan han ser på andre deler av det norske startup-landskapet, og mer om hvordan Antler jobber med selskapene i programmene. Røsjø deler også hvordan Antler jobber med å hente kapital til sine fond, fra norske familiekontorer til institusjonelle investorer, og hvordan de har lykkes med å bygge tillit og relasjoner i en tid med skjerpede krav til avkastning og risiko.