Appfarm styrer mot dobling av omsetningen og positivt resultat i år. Nå flytter de inn hos vekstmaskin
No code-selskapet får Arkwright X på eiersiden, og planlegger storrunde.
Det har vært en innholdsrikt år for Appfarm, oppstartsselskapet som bygger teknologi som gir kunder muligheten til å bygge programvare gjennom grafiske brukergrensesnitt, i stedet for tradisjonell programmering.
I høst ble de det første norske selskapet til å delta i Googles akseleratorprogram, og når kalenderen tikker mot årsskiftet, ligger selskapet an til å doble omsetningen til 11,5 millioner kroner, med tre millioner kroner på bunnlinja.
Nå får de også tidligfase-inkubatoren Arkwright X på eiersiden, som kan skilte med en portefølje bestående av størrelser som Spacemaker, Ignite Procurement, Unloc, Weorder og Enin.
Investeringen gjøres gjennom et «konvertibelt instrument», med en ramme på én til tre millioner kroner. Avtalen innebærer at det ikke blir satt en verdsetting nå, men gir Arkwright X rett til å konvertere lånet som nå gis i en senere investeringsrunde, til en kurs som blir satt da. Appfarm skulle egentlig hente penger i år, som rapportert av Finansavisen. Da var det snakk om en verdivurdering på opptil 100 millioner kroner.
– Selskapet vokser nå med lønnsom drift, og er derfor i den situasjonen at vi har fleksibilitet på kapitalsiden mer enn hva som kanskje er vanlig for et selskap på vår størrelse. Dette er drevet av veldig god kundetilstrømming i 2020, sier Marius Tuft Mathisen, daglig leder i Appfarm.
Han forteller at formålet med den nye avtalen, er å jobbe tett sammen med Arkwright X og løfte selskapet inn i den neste fasen, som trolig vil inkludere en større kapitalinnhenting på mellom 20 og 25 millioner kroner.
– Timing på dette er ikke fastsatt og er knyttet opp til at vi når noen sentrale milepæler/metrics og strategiske målsetninger vi har satt oss, sier Tuft Mathisen.
Han vil ikke gå ut med de hva disse målsetningene innebærer, men forteller at det i hovedsak dreier seg om å etablere en kritisk masse av sluttkunder og partnere rundt, som aktivt benytter plattformen Appfarm Create.
– Det er også en ambisjon om å ha internasjonal tilstedeværelse i løpet av 2021, sier han.
For å få fart å sakene, flytter Appfarm, som nå teller 10 ansatte, også inn hos Arkwright X. Parallelt deltar selskapet i det nevnte akseleratorprogrammet til Google, som avsluttes i januar.
– Vi får masse ut av det, vi har vel noe sånt som 10 timer med Google hver uke og bruker det sammen med eksperter på tech, produkt, markedsføring og salg. Tematikk er skalering av vårt produkt internasjonalt, som åpenbart er Google sitt «field of excellence», røper Tuft Mathisen.
Selskaper som BKK, Norli, Bertel O. Steen, 4 Service, Implenia, Tine, Statsbygg og Con-Form er kunder av plattformen. Den er også tatt i bruk av flere oppstartsselskaper, blant andre WAID, som har utviklet en programvare for å effektivisere bistandsaktørenes arbeid.