FINTECH

Apples knefall i Brüssel åpner for at du kan betale med Vipps i hele Europa 

Apple må gi opp eget kontaktløs-monopol, men Vipps-sjef Rune Garborg tør ikke å sprette champagnen helt ennå.

Rune Garborg, daglig leder Vipps
Publisert Sist oppdatert

Apple har siden startet tviholdt på at Apple Pay er den eneste løsningen for kontaktløs betaling på mobiltelefonene fra selskapet. Etter mange års kamp for at Vipps og andre likevel skal få denne tilgangen, ser det nå ut som om Vipps Mobilepay og Rune Garborg er på vei mot en full seier.

Før jul begynte ryktene å svirre om at Apple hadde lagt et løsningsforslag på bordet til EU. Fredag ble detaljene i det forslaget kjent, da det ble sendt ut på høring,

Selv om det meste ligger til rette for at alt ender som Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg har ønsket seg, tør han ikke helt slippe jubelen løs ennå:

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Vi er jo veldig begeistret for det for det vi leser der. Det gir et veldig godt utgangspunkt for å tilby enkle løsninger på NFC, sier Garborg.

–  Vi må vi ta forbehold i forhold til hva som blir sluttresultatet, men sånn vi forstår det, er det dette Apple har forpliktet seg til. Da betyr det jo at dette er det nivået vi kan forvente oss.

Les forslaget her.

Vil fjerne plastkortene

Endringen vil bety en mindre revolusjon i måten man blir vant til å betale på, mener Vipps -sjefen.

– Gjennomføres dette på den måte det ser ut til, ser vi for oss at plastkortene vil bli borte i løpet av kort tid, i hvert fall i de nordiske markedene.

Den spådommen henger sammen med at Vipps' marked for betalinger i butikk i praksis firedobles når det blir mulig å bruke Vipps som betalingsalternativ direkte i telefonen i stedet for å gå omveien via QR-koder og bluetooth.

I februar i fjor deltok Vipps Mobilepay i en lukket høring i Brussel. Der fortalte de blant annet om erfaringene med QR-koder i betalingsterminaler som et betalingsalternativ.

Den tjenesten ble nedlagt fordi Vipps aldri fikk mer enn to promille i markedsandel – to av tusen betalinger. Garborg utelukker ikke at den forklaringen bidro til å gi EU en forståelse for at det ikke fantes noen alternative løsninger som var like gode som kontaktløs betaling for tredjeparter.

Satser alt på rask løsning

– Når tror du det blir mulig å begynne betale med Vipps i mobilen?

– Vår foreløpige korte gjennomgang av det her er veldig positiv. Vi tror vi kan tilby veldig enkle og gode løsninger basert på NFC i løpet av ikke alt for lang tid, sier Garborg og fortsetter:

– Vi må først se når forslaget faktisk blir innført, men det er jo ingen tvil om at nå settes alt inn på å tilby løsninger både på Android og på iOS.

– Hva er ikke altfor lang tid? Før sommeren?

– Det kanskje er litt optimistisk? Men vi kommer til å gjøre alt vi kan for at dette skal skje så raskt som mulig.

Vil ha BankAxept med på laget 

I Norge blir det ekstremt viktig å få med BankAxept på laget. Dette for å overbevise butikkene om at Vipps Mobilepay vil være et attraktivt betalingsalternativ også ut fra et kostnadssynspunkt. Transaksjonskostnaden vil ha mye å si for akseptansen, mener Garborg.

Det er fra før kjent at BankAxept jobber med å bli integrert som et betalingsalternativ i Apple Pay.

– Jeg ønsker på en måte å ha en felles plan med BankAxept. Det vil også kunne påvirke tidspunktet for når vi kan være klare, sier Garborg.

Åpner opp ny verden

Å få full tilgang til NFC-chipen vil også, bokstavelig talt, åpne opp en ny verden for Vipps MobilePay. Frem til nå har Rune Garborg først og fremst snakket om det å konkurrere på like vilkår med Apple Pay i Iphone fra et norsk og nordisk perspektiv.

Men forslaget til løsning fra Apple vil i praksis gjøre det mulig for kunden å betale med Vipps også når de er på ferie i Tyskland eller Italia.

– Crossborder-elementet er utrolig spennende. Vi har jo sett for oss en stund å kunne få til betalinger i det nordiske marked, men nå åpnes hele Europa opp for enkle betalinger med Vipps Mobilepay.

– Det er klart det gir et helt annet mulighetsbilde for brukerne, og at vi får en mye mer komplett tjeneste enn det vi har hatt fram til nå.

PS: Denne artikkelen er også publisert i Bankshift, Shifter Medias nettavis for bankbransjen