Israr Khan er produkt- og teknologi-direktør i Aprila Bank.
Foto: Lucas Weldeghebriel
Aprila Banks nye tjeneste: Skal bli et Vipps for bedrifter
Banken har kun tilbudt bedrifter kreditt. Nå skal de gjøre det enklere for små bedrift å betale for varer og tjenester i tillegg.
Startup-banken Aprila bank er ikke en vanlig bank. Deres strategi er å være en leverandør av bank-tjenester gjennom API-er, som gjør det mulig for andre tjenester (som eksempelvis regnskapssystemer) å tilby banktjenester til bedrifter. Frem til nå har de kun tilbudt bedrifter kreditt. Nå skal de imidlertid også tilby betaling. Som betyr at de også kan konkurrere mot alt fra Klarna til Vipps, men på bedriftssiden.
Blir en del av betalingskortet til Orbit
Shifter skrev nylig om Orbit, som vil lage en «ClassPass for kontorlokaler», det vil si at bedrifter gjennom et abonnement kan sitte på ulike kontorer som er knyttet til deres nettverk.
I den forbindelse lanserer Orbit et universalkort som skal kunne benyttes som adgangskort til disse ulike lokasjonene, men også som et betalingskort som arbeidsgiveren kan knytte seg til.
Aprila vil tilby bank- og kredittjenestene på dette kortet, som innebærer en viktig milepæl i deres strategi.
—Vi tilbyr en ny måte å bruke Aprila som en finansieringskilde. Nå gjennom et kort. Å legge ut for kjøp gjennom driftskontoen kan være utfordrende for en liten bedrift. I tillegg skaper det unødvendig merarbeid når dette skal bokføres i ettertid. Hvordan kan vi både hjelpe bedriftene med å betale og finansiering i tillegg til at vi sparer dem for mye etterarbeid. Det blir vårt mål fremover, sier Israr Khan, produkt- og teknologisjef i Aprila Bank.
Blir en blanding av Vipps og Klarna for bedrifter
Han forklarer at de vil bli en slags blanding av Vipps og Klarna for bedrifter. En bedriftseier skal både kunne betale for varer med ett klikk, eller med et bankkort. I tillegg vil de tilby kreditt til samme selskap, dersom de ikke skulle ha pengene på driftskontoen.
— Målet er at bedrifter skal kunne betale med Aprila alle steder, sier han.
— Rent konkret betyr det at dersom du har et kundeforhold til Aprila fra før, vil du kunne velge å betale med en knapp, avhengig av om du ønsker å betale direkte eller om du ønsker å betale gjennom kreditt. Har du penger på driftskontoen, belastes den direkte. Har du ikke midler, finansieres det gjennom kassekreditt, forteller Khan.
I tillegg ønsker de å spare bedriftene for mye etterarbeid som bokføring etter kjøp.
— Det er målet vårt. Å være en integrert løsning som ikke bare hjelper deg å betale, men også sparer deg for mye etterarbeid, sier han.
Jobber med nye partnerskap
— Dette krever vel noen nye partnerskap?
— Ja, vi jobber med det akkurat nå. Både å finne partnere blant betalings-selskaper, men også å se om vi kan integreres som en plugin for nettbutikker. Vi snakker med leverandører av nettbutikk-løsninger. I tillegg er vi i dialog med store butikker som har en egen checkout-løsning, forteller Khan.. DEtte vil også fungere fysisk i butikk
— Dette betyr vel også at dere må gjøre noe med brandingen og markedsføringen deres, ettersom dere vil nå bredere ut og er avhengige av å bygge tillit til merkevaren?
— Ja, det stemmer. Vi jobber med å styrke merkevarene vår, samtidig er det viktig for oss å være tydelige på at vi er en leverdør gjennom api-er, så det er våre partneres merkevarer vi størst grad ønsker å bygge, sier han.