Lars Eirik Ulseth er daglig leder i Tag Arkitekter og styreleder i Parallelo. Kitty Colbjørnsen Aarseth er daglig leder i Parallelo.

Arkitektselskap spinner ut en startup:«Reduserer tre dagers arbeid til et tastetrykk»

Tag Arkitekter har såpass tro på løsningen de har utviklet, at de spinner det ut som et eget selskap.

Publisert Sist oppdatert

– Arkitekter er prisgitt de verktøyene man har. Det skulle bare mangle at man ikke lager egne verktøy for at prosjektene skal bli bedre, sier Kitty Colbjørnseen Aarseth, daglig leder i Parallelo.

Hun er i utgangspunktet en arkitekt i selskapet Tag Arkitekter, men ble med over i startupen Parallelo, da den ble spunnet ut i et eget selskap tidligere i år.

Målet for selskapet er å spare arkitekter for dagesvis med kjedelig, kostbart og repetitivt arbeid gjennom automasjon.

Hva er tjenesten?

Hun forteller at de har utviklet en egen programvare for boligbygging i stor skala.

– Den analyserer millioner av unike kombinasjoner slik at vi finner den optimale kombinasjonen av leiligheter og planløsning, som maksimaliserer det kommersielle potensialet av tomten.

Arkitekten kan med Parallelo utvikle flere forslag for prosjektet, og legge opp til en dynamisk arbeidsflyt mellom utbygger og arkitekt.

En typisk leveranse fra en arkitekt er en etasjeplan, som viser de ulike leilighetenes størrelse, etc. Ønsker man å endre på leilighetsmiksen, for eksempel ha færre to-roms-leiligheter og flere tre-roms, ville det vanligvis vært arbeid som tok fra flere timer til flere dager.

– Med Parallelo kan vi redusere tre dagers arbeid til et tastetrykk, sier Kitty.

I tillegg gjør det byggherre og arkitekt i stand til å planlegge enda tidligere.

– Moderselskapet Tag Arkitekter jobber primært med bolig, så vi har kompetanse på å bygge stort, rasjonelt og hvordan planlegge best mulig. Vi vet at de fleste valg tas i tidligfase, og derfor må vi ha gode verktøy for å ta valg tidlig, sier hun, og legger til at de har gjennomført mange piloter med Tag Arkitekter.

Derfor er det viktig

–Boligprosjekter blir stadig større. Der det tidligere var 150 boliger i et prosjekt, er det nå 400. Ved å bruke dette verktøyet ligger det til rette for at arkitekter som ikke har jobbet så mye med bolig kan være med å konkurrere. Hvis salget av et boligprosjekt går tregt, kan man enkelt kunne gjøre om fordelingen av leiligheter, sier hun.

Markedspotensialet

Det norske arkitektmarkedet ligger langt fremme i bruken av digitale hjelpemidler. Men markedspotensialet til løsningen ligger både utenfor Norges grenser og å skalere det til nærings- og institusjonsbygg, forteller hun.

– Vi har lyst til å gå internasjonalt ganske raskt, sier Colbjørnseen Aarseth

Konkurranse?

– Finnes det ikke tilsvarende verktøy? Hva med Spacemaker?

– De lager også en løsning for tidligfase, men de fokuserer med på utsiden av bygget: Sol, støy, reguleringslinjer etc. Det er veldig fint med flere som har bygg og bolig som fokus, men jeg synes vi komplementerer hverandre ganske godt, sier hun.

Utfordringer

– Hva blir den største utfordringen?

– Å vokse, samt å skaffe utviklere. Og det blir en utfordring å selge til arkitekter.

– Hva er markedsstrategien?

– Vi jobber med byggherrer for å prøve å kartlegge hva slags leveranser arkitekten bør levere. Så må vi bygge programmet slik at det blir brukbart for arkitektene, sier hun.

Men vil et konkurrerende arkitektselskap kjøpe et produkt fra Tag Arkitekter?

– Det er derfor vi har skilt det ut som et eget selskap. Det er en fordel å være mest mulig uavhengig.

– Men kan det bli en utfordring?

– Nei, det tror jeg ikke.

– Hvorfor kommer akkurat dere til å lykkes?

– Dette kommer fra noe vi selv ønsker og trenger. Dette er også noe som jeg som arkitekt ville brukt hvis det fantes. Men en utfordring vi kjenner på er at det ikke bare må bli enda ett program, men noe som faktisk forbedrer flyten, sier hun.

Lars Eirik Ulseth er daglig leder i Tag Arkitekter og styreleder i Parallelo. Kitty Colbjørnsen Aarseth er daglig leder i Parallelo.

Strategiprosess ga svaret

– Hvorfor gjør Tag dette?

– Det er ikke mange bransjer som er mer konservative enn byggbransjen, og de fleste arkitekter gjør som de de alltid har gjort. Det har jo alltid fungert, sier han.

Han mener imidlertid at å satse på Parallelo har vært en naturlig utvikling for TAG.

–Vi leter stadig etter å gjøre ting på vår måte. Vi bestemte oss i sin tid for å satse på boligprosjekter. Nå er vi størst der. Etter å ha bygget oss opp kompetanse på stor boligprosjekter, så vi at det er veldig mye som gjøres repetitivt og at det var noe vi kunne gjøre noe med, sier han.

– Men det er et ganske stort steg å spinne ut et eget selskap, og det er ganske spesielt fra et arkitektselskap?

– Vi hadde en grundig strategiprosess, og da velger man noen retninger. I 2018 hadde vi nok overskudd til å sette i gang en innovasjonsprosess, hvor vi hentet inn eksterne aktører til å hjelpe oss. De intervjuet de ansatte, og gjennomførte flere workshops. Vi sto da igjen med 129 ideer som alle kunne bli en spin of. Av dette igjen ble det Parallelo vi nå har gått videre med, sier han.

Parallelo deltok på «The Factory» sitt akselerator-program for «proptech», som ga en ekstra trøkk bak prosjektet.

Krevende beslutning å ta

– Men det kan ikke ha vært enkelt å få dette igjennom i en mellomstor bedrift?

– Det handler om å tørre litt og å stole nok på de i ledergruppa til å foreslå det. Det er også forankret i en strategi.

–Har det vært en vanskelig beslutning å ta for ledergruppa?

– Store bedrifter har nok med å få orden på marginene, økonomien, arbeidsmiljøet, salg etc. Det å gjøre noe i tillegg til det er selvsagt utfordrende, og ikke alle er like enige i at det er riktig bruk av ressurser.

– Har noen vært negative?

– Ja, selvsagt, og det er bra. Vi må alltid være kritisk negative til ting vi gjør. Men det er alltid lettere å utsette enn å gjøre prosjektet nå. Hadde vi utsatt, så ville det vært for sent. Dette skjer nå. Det var en mulighet som kom på bordet. Det verste som kan skje er at det går dukken, men det vil ikke skje.

– Sikker?

– Ja, dette kommer ikke til å feile. Vi kommer uansett til å bruke det i TAG

– Hva har dere lært?

– Vi deltok på The Factory, og har lært mye om hvordan slike akseleratorprogrammer fungerer. Vi ser verdien av det, men det var litt for mye «skolebenk» for oss. Vi kjenner bransjen vår ganske godt og vet hvordan vi skal bygge et selskap. Her har vi nok hatt mer nytte av å jobbe med en coach som «Fueled», og kommer til å jobbe mer på den måten enn å delta i et program, sier han.

Skal hente eksterne investorer

TAG Arkitekter er hovedeiere av Parallelo, men planlegger å hente inn eksterne investorer i løpet av kort tid.