Nofence lager virtuelle gjerder som hjelper bønder med å holde kontroll på beitedyrene sine. Ved hjelp av et halsbånd på dyret og en app på bondens mobiltelefon, kan bonden til enhver tid se hvor dyrene er, og kan enkelt flytte på det virtuelle gjerdet i appen. Dyrene hører stadig høyere lyder jo nærmere de kommer gjerdet, og lærer raskt å holde seg innenfor det bestemte området.
Produktet kommer i to størrelser: en stor til kyr og en mindre til sauer og geiter.
Da Shifter snakket med Nofence i januar 2024, hadde de nettopp ansatt ny økonomidirektør (CFO) og markedssjef. Nyansettelsene kom like etter at Joachim Kähler tok over som daglig leder i selskapet ved årsskiftet, etter fem år i Remarkable. Der jobbet han hovedsakelig med selskapets produktutvikling og strategi, og var med å bygge teamet fra 35 til 400 ansatte.
Siden har Kähler vært opptatt med å bygge Nofence-teamet, og kan nå meddele at den tidligere Askeladden-partneren Axel Lindner, nettopp har startet i stillingen som selskapets COO.
– Han er jo en superstar hire, sier Kähler. – Vi kunne neppe funnet noen bedre kandidat enn Axel.
– Han har masse erfaring med å skalere selskaper og mye erfaring i rollen som COO. Det var akkurat det vi så etter, forteller Kähler.
– Jeg syntes produktet var veldig cool
Når Shifter går tur med Kähler og Lindner på beiteområdene ved Bygdøy Kongsgård i Oslo en solfylt julidag, må jo spørsmålet stilles: Hvorfor forlate jobben som partner i Askeladden og begynne i en agritech-scaleup?
– Jeg syntes først og fremst produktet var veldig «cool», smiler Lindner.
– Det er en utrolig god product-market fit og svært fornøyde kunder. Dessuten er det et sterkt og dyktig team jeg går inn i, med sterke investorer i Ferd og Sandwater.
– Og så har Nofence et enormt vekstpotensiale, med store muligheter i mange nye markeder. Jeg har lang erfaring fra internasjonal skalering, fra både Uber og Wheels, og har lyst til å være med på reisen med Nofence. Dessuten trives jeg godt i rollen som COO, så da stillingen var ledig hos Nofence, bestemte jeg meg for å gripe muligheten, sier Lindner.
– Har Askeladden tenkt seg inn i Nofence?
– Nei, det tror jeg ikke. Nofence er ikke helt riktig type selskap for Askeladdens portefølje, svarer Lindner.
100 000 solgte produkter
Shifter spør hvor mange kunder Nofence har per i dag.
– Vi teller ikke antall kunder, men antall solgte produkter, sier Kähler. Han forklarer at det er stor variasjon i hvor mange dyr hver kunde har, og at «antall solgte produkter» gir et bedre bilde på omfanget av salg.
«Produktene» refererer altså til halsbåndene som inneholder teknologien som gjør at dyrene holder seg innenfor et bestemt beiteområde.
– Vi har per i dag flere enn 100 000 solgte produkter, fordelt på bønder med alt fra noen få til 200 dyr. Kundene er igjen fordelt på Norge, Spania og Storbritannia, med et klart flertall i Norge, enn så lenge, sier Kähler.
Det har vært en «rocky road»
Nofence har hatt utfordringer med hardwaren tidligere, da mange av produktene plutselig sluttet å fungere ved gitte frekvenser på basestasjoner.
For et selskap som skal gi kundene sikkerhet ved å holde dyrene deres trygge og innenfor bestemte områder, var det krise da mange av halsbåndene og de virtuelle gjerdene ikke fungerte som de skulle.
De måtte sette produksjon og salg på pause på begynnelsen av sesongen i 2023 mens de forsøkte å finne ut hva som var feil. Til slutt fant de bugen og ryddet opp i problemet, etter at hele teamet hadde jobbet på spreng i ukevis.
Siden har selskapet hatt et spesielt stort fokus på produkt og produktkvalitet.
– Det har jo vært en litt «rocky road» tidligere, sier Lindner og refererer til krisen fra 2023.
– Vi er svært opptatte av supply-siden av virksomheten – produktene må fungere og være gode. Nå jobber vi med en rekke hypoteser for hvordan vi tror produktet kan bli enda mye bedre, både på soft- og hardware.
– Men det er klart at det er en kjempeutfordring å skalere hardware.
Balanse mellom vekst og lønnsomhet
Nofence etablerte seg i Spania og Storbritannia allerede i 2022, og har planer om å styrke posisjonen sin der, samtidig som de skal etablere seg i nye markeder.
– Det er Europa og Nord-Amerika vi sikter oss inn mot, sier Kähler, men ønsker ikke være mer spesifikk enn det.
– Etterspørselen er stor, og vi får stadig henvendelser fra potensielle kunder i ulike land som ønsker å kjøpe produktet vårt.
Da Shifter snakket Nofence i 2022, var det Knut Bentzen som var daglig leder. Han uttrykte da at de var på vei mot breakeven i 2024. Shifter spør om de fortsatt ligger i rute for å nå målet.
– Vi har nok endret litt retning siden den gang. Hovedfokuset vårt nå er på vekst og kapring av markedsandeler, både i Norge og internasjonalt, sier Kähler.
– Det handler om å finne den riktige balansen mellom lønnsomhet og vekst, og akkurat nå er det vekst og markedsposisjon som er viktigst for oss. Jeg tror nok ikke jeg skal love noe tidspunkt for når vi skal bli lønnsomme, avslutter han.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.