emisjon
Askeladden-selskap kuttet prisen før folkefinansiering - nå er runden i mål
– Vi har levert på planen vi presenterte investorene i 2022, men reduserte verdsettelsen for å ta dagens situasjon i kapitalmarkedet med i beregningen, sier daglig leder Mie Solem i Olio Beauty som utvider runden.
Styreleder i Olio, Linn Nærup Børke og daglig leder i Olio, Mie Solem.
Foto: Olio
Olio Beauty ble etablert av startup-fabrikken Askeladden & Co i 2019.
Så fort idéen var meislet ut, var det NHH-økonomen Mie Solem i Askeladden som hadde hatt ansvaret for researchen rundt Olio internt, som fikk jobben med å ta selskapet videre.
I dag har Olio 11 salonger spredt rundt i stor-Oslo og Bergen, og over 50 ansatte terapeuter. 2021-omsetningen på 8,8 millioner var økt til 24,5 i 2022. Målet for de kommende årene er rask skalering og en omsetning på 90 millioner i 2025.
Utover Askeladdens engasjement, finner vi andre profilerte investorer som Spacemaker-gründer Anders Kvåle og den tidligere toppsjefen i telekomselskapet Vimpelcom, Jo Lunder, blant eierne.
Nylig fikk Solem med seg driftssjef Simon Åberg som jobbet seg opp fra barista til distriktssjef i Espresso House.
Han er den fjerde personen som Askeladden rekrutterer med bakgrunn fra kafékjeden. I fjor hentet de blant annet Marianne Gaarder Amland inn som ny partner.
Olio er det første Askeladden-selskapet som prøver seg på folkefinansiering
Daglig leder i Askeladden & Co, Martin Schütt, forteller at det finnes mange alternativer når et selskap i Askeladden skal hente kapital.
– Vi er alltid på jakt etter den investorkombinasjonen som lar oss gi mest mulig bånn gass. Nå ville vi prøve dette, sier han.
Schütt mener folkefinansiering har flere fordeler.
– Det gir selskapet ambassadører som kan øke kjennskapen. I tillegg er det positivt å bidra til at flere får tilgang til å investere i unoterte vekstselskaper. Med konsesjon og tilretteleggere i ryggen kan man også markedsføre til en langt bredere investorbase.
Sikret finansiering med lite priskutt
Selskapet har tidigere gjennomført to kapitalinnhentinger. I fjor spyttet investorene inn syv millioner kroner til en verdsettelse på 60 millioner kroner for selskapet, over det dobbelte fra verdien året før.
I år er prisen senket til 55 millioner kroner. I prospektet er prisen oppført som 47,5 millioner, men det er for Olio Holding som nå eier 85,05 prosent av aksjene i Olio Beauty AS.
– Vi har levert på planen vi presenterte investorene i 2022, men reduserte verdsettelsen for å ta dagens situasjon i kapitalmarkedet med i beregningen, sier Solem.
Når det gjenstår fire dager av kampanjen hos Dealflow, har selskapet allerede sikret seg minstemålet på fem millioner kroner i frisk kapital med god margin. Dessuten kan «priskuttet» synes å ha fungert etter hensikten for kampanjen er allerede utvidet en gang.
Så langt har investorene tegnet seg for 7,6 millioner. 1,5 millioner stammer fra eksisterende aksjonærer. Selskapet har mulighet for å utvide runden til til 10 millioner totalt.
Pengene skal gå til videre skalering, først og fremst i Norge, og videre utvikling av den digitale løsningen.
– Vi kommer også til å bli mer aktive innen markedsføring og branding, sier Solem.
Tar posisjon i fragmentert marked
Solem forteller at skjønnhetsmarkedet i Norge er veldig fragmentert.
– Det finnes noen få aktører som har flere lokasjoner, men en stor del av markedet består av enkeltstående salonger. Vi valgte å gå inn i dette markedet for å skape et konsept som skal vokse seg stort og profesjonalisere markedet.
En viktig del av strategien er å eie hele kundereisen. Mens dagens marked er preget av enkelte store aktører innen booking som tar andeler av salongtimene, kontrollerer Olio dette selv.
– Med økende rente og inflasjon er den norske konsumenten under press. Hvordan merker dere det?
– Vi merket det på starten av året da det var mye frykt blant konsumentene. Men nå ser vi helt klart at det er i ferd med å løse. Det er vanskelig å peke på en enkelt forklaring, men nå opplever vi vekst måned for måned.
I tillegg til hudpleie tilbyr Olio den litt mer kontroversielle behandlingsformen botox. Solem peker på kunden.
– Det er et marked i vekst og det betyr at det er noe kundene ønsker. Det var bakgrunnen til at vi begynte med det. Våre egne analyser viser positiv utvikling år for år både i Norge og internasjonalt. Samtidig er dette en behandlingsformen i utvikling hvor man ser mer fokus på et naturlig resultat.
Har tro på fast ansatte
For en bransje med mange frilansere, har det vært viktig for Solem å være en ryddig arbeidsgiver. Alle hudpleierne er fast ansatte, mens kosmetiske sykepleiere er selvstendig næringsdrivende.
– Dette er en av tingene som har vært veldig viktig for oss helt siden starten, sier Solem.
– Olio skal være en positiv faktor for både kundene og bransjen.
– Når skal dere ekspandere internasjonalt?
– Det er i hvert fall et mål. Samtidig er det mange ting som spiller inn på det, som strategi. Vi tror veldig på det å ha mange salonger i samme by. Kanskje vi skal ha 20 til 30 salonger bare i Stor-Oslo og da må vi se om det gir mening å vokse videre i Norge eller et annet sted.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.