kapital
Auk prises til 138 mill. etter ny emisjon
– Nå tråkker vi enda hardere på gassen, sier Auk-sjefen.
Auk gikk i 2022 på en skikkelig salgssmell og la året etter en helt ny kjøreplan, som åpenbart har gitt resultater.
Selskapet økte i fjor omsetningen på den automatiske plantedyrkeren fra 18 til 41 millioner kroner, og spådde tidligere i år en tredobling i 2024.
I 2023 hentet også Auk 20 millioner kroner via folkefinansiering, og nå fyller de igjen opp pengelageret med et tilsvarende beløp.
Denne gangen er det eksisterende aksjonærer, inkludert MP Pensjon, og flere av småinvestorene fra kampanjen i fjor, som bidrar i en runde på 20 millioner kroner.
Prisingen på selskapet er nå 138 millioner kroner etter emisjon.
– Nå tråkker vi enda hardere på gassen, sier Auk-sjef Didrik Dimmen til Shifter.
Han forteller at de ønsket trygghet gitt økte produksjonskostnader i år, og at de planlegger å vokse organisasjonen.
– Vi manglet ikke penger, men det å bygge business i den hastigheten vi jobber nå, koster penger. Verden er jo heller ikke veldig stabil om dagen, så det å ha litt ekstra dette året her, er veldig bra, sier Dimmen.
Lanserte nytt produkt
Auk lanserte nylig Auk Mini, et meget etterspurt produkt fra kunder, ifølge Dimmen.
Det noe rimeligere produktet har de samme funksjonene som den originale plantedyrkeren, men er pakket i et mer kompakt design.
– Ved å lansere Auk Mini ønsker vi å gjøre dyrking av urter og grønnsaker tilgjengelig for alle, uavhengig av grønne fingre eller benkeplass, sier Dimmen.
Samme kveld som lansering, solgte de ifølge sjefen «mange hundre», hovedsakelig i Norge.
Men salget begrenser seg ikke til hjemmemarkedet, forteller han videre.
Auk Mini lanseres også i USA, UK og EU, på lik linje med den større varianten.
– Dette er et sinnsykt spennende steg videre på reisen mot å bli verdens ledende merkevare på hjemmedyrking, sier Dimmen.
– 50/50 Auk 1 og Auk Mini?
– Vi aner ikke, men vår interne «bet» på salg er 85 prosent Auk Mini og 15 prosent Auk 1, så varebeholdningen vil følge deretter, sier han og legger til:
– Det er jo litt artig, fordi før kundene kjøper ønsker de mindre, og etter kjøp vil de gjerne ha større. Det har vært tilbakemeldingene og vårt mantra med Auk 1.