hardware

Auk skyter fart - derfor tror de på tredobling i 2024

Selskapet bak den automatiske plantedyrkeren økte omsetningen fra 18 til 41 millioner i 2023.

CEO og medgründer i Auk, Didrik Dimmen.
Publisert Sist oppdatert

Auk er en yndling for mange i det norske startup-miljøet. Nå kommer oppstartsbedriften med gode nyheter på løpende bånd i et skriv til «aksjonærer og venner». 

2023 ble nemlig et knallår for selskapet som endte med en omsetning på 41,1 millioner kroner. Det er en økning på 122 prosent sammenlignet med 2022, da omsetningen endte på 18,1 millioner. 

I tillegg overgikk de egne forventninger da de hentet nesten 20 millioner på litt over en time gjennom en folkeinvesterings-runde i fjor vår. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

CEO og medgründer Didrik Dimmen sier omsetningsveksten skyldes et godt julesalg og økt eksport. Den automatiske plantedyrkeren selges nå til blant annet USA, Tyskland, Frankrike og Storbritannia. 

– En stor overgang var den kraftige veksten inn i Q4, som bare har fortsatt i år. Før Q4 hadde vi dog bygd opp masse lager, og var heldig og traff bra med nesten null i varelager ved årsslutt. Derimot havnet vi bakpå nå i januar, sier Dimmen. 

Oskar Svendsen har ansvaret for verdikjeden i Auk og har det travelt om dagen, ifølge selskapet.

– Vi er rigget for skalering, men det koker greit inn hos supply chain-teamet og nede hos produksjonspartneren vår. Samtidig vokser vi i et bærekraftig tempo, så vi ikke får for mye voksesmerter. Vi har heldigvis mye å gå på, så det ser bra ut foreløpig - bank i bordet. 

Midt i den ville veksten av både urter og omsetning endte årsresultatet for 2023 på minus 9 millioner, opp fra minus 10, 2 millioner i 2022. Det røde tallet forklarer Dimmen med en rekke investeringer i blant annet nyansettelser og forberedelser mot økt eksport fremover. 

Hårete mål for 2024

Til tross for et fantastisk år, mener Dimmen det viktigste som skjedde i 2023 var forberedelsene mot 2024. Nå som produktet er globalt tilgjengelig sikter de mot en omsetning på hele 120 millioner kroner, og et positivt sluttresultat. 

– Vi skulle opprinnelig bare lansere i USA og Tyskland, men har nå salg til hele EU og Storbitannia, hvor sistnevnte er et av topplandene i Europa. Veksten er nå både drevet av utlandet, men salget i Norge vokser også over 100%.

Oppstartsbedriften markedsfører seg nå mer mot utlandet, og salgene tikker allerede inn, tross en relativt høy pris.

Dimmen mener de er på god vei allerede, og forteller at salget i januar 2024 - sammenliknet med i fjor - er opp hele 355 prosent. 

Det er med andre ord mange rundt omkring som er lei visne urter på kjøkkenbenken, til tross for at startpakken på Auks egne nettsider selges for 3699 kr - godt over prisen på en grønn kvast på matbutikken. 

– Forholdene ligger til rette. Nå gjelder det å levere, og vi har ingen planer om å skuffe, sier en optimistisk Dimmen.