Mindre varehus nærmere kundene, skal hjelpe retailbransjen den økende etterspørselen.
Mindre varehus nærmere kundene, skal hjelpe retailbransjen den økende etterspørselen.

AutoStore vil flytte robotene nærmere kunden

Kjappere levering og døgnåpen «Click & collect» skal hjelpe detaljhandelen å holde på kundene.

Publisert   Sist oppdatert

I juni ble Rogaland-selskapet AuroStore solgt for 16 milliarder norske kroner fra oppkjøpsfondet EQT til det amerikanske fondet THL Partner.

Nå annonserer selskapet sine nye satsing: Micro Fulfillment. Prosjektet innebærer først og fremst mindre varehus nærmere utsalgsstedene.

– AutoStore-systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av, enten det er online, i en vanlig butikk eller på et varelager. Kort sagt vil vi kunne bidra til en mer effektiv og målrettet drift, sier administrerende direktør Karl Johan Lier.

Kundedrevet teknologiutvikling

Ifølge Lier er utviklingen drevet av at forbrukerne ønsker flere valg når de handler, og man er oftere villige til å endre kjøpsmønster hvis man får mer for pengene, får bedre service eller opplever en mer sømløs handel.

– For å bli konkurransedyktige må både handelen og merkevarene effektivisere driften, de må være tilgjengelige i flere salgskanaler og varene må kunne leveres mer eller mindre umiddelbart, sier Lier.

Han mener vi globalt kommer til å se store endringer i måten butikker, kjeder, kjøpesentre og netthandelen er organisert.

– Micro fulfillment representerer en av de største utfordringene for varehandelen. Har ikke kunden varen umiddelbart, så kjøper man det et annet sted eller man kjøper et annet produkt. Å håndtere forbruksvarer og dagligvarer fra regionale distribusjonssentre imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger. Man trenger helt enkelt nye systemer.

Store kunder over hele verden

AutoStore Systemts har satt opp lagre over hele verden. Blant kundene finner vi både Siemens, Puma, ASDA og Boozt.com. I Norge er blant annet Komplett.no og XXL kunder. Når selskapet nå annonserer at de ønsker å bruke sin teknologi helt frem til butikkene og kjedene tror Lier pågangen blir stor.

– Vårt system av roboter er godt rustet til å håndtere de endringene vi kommer til å se over hele verden. Butikk, transport, lager og alt annet av logistikk vil kunne kobles sammen på ulike måter. Behovene vil variere, og jeg mener helt oppriktig at vi har det beste systemet for å møte markedets forventninger.